Friday, August 6, 2010

face the fear

Syukur yang amattt sebab dah dapat menyelesaikan masalah coding. Horeyyyyy. Bukan senang tau nak fahamkan flow code asp classic nih. Hampir terputus urat kepala memikir. Ceh!

Bila Kak Asnaini datang dan bagitau yang dia ada masalah dengan Sistem Profil Jabatan, bagai nak juling biji mata mencari ralat yang tersembunyi. Tapi syukurla sebab Rahmawati berkongsi idea try and error. Pendapat yang membawa muafakat!

Dua bulan menjalani praktikal disini, mengajar aku berdepan dengan realiti latar belakang aku. Selama nie yang ada hanya perasaan takut, benci dan fobia bila mengadap code. Tapi bila kita face the fear, umpama bayang-bayang yang akan semakin kecil bila kita semakin mendekat padanya.

Aku selalu mengambil part documentation masa buat projek kat UUM dulu. Semua tahu, itu kepakaran Yulie. Jadi tak hairan la bila hari pertama masuk ke pejabat nie, aku sedikit shock. Tambah lagi software dan database yang tak pernah aku kenal. Malang sungguh.

Alhamdulillah. Fobia tu dah takda. Zero. Sekarang bila ada problem dengan code, terus cari file yang bermasalah dan selesaikan. Kepuasan yang teramat bila dapat inform pada orang yang mengadu masalah sambil berkata, 'Page tadi tu ok sudah. Boleh sudah bukak.' Disahut dengan ucapan terima kasih. Wahhh.

Aku boleh, kamu pun boleh!

Misi seterusnya nak letak fungsi CSS dan Javascript. Tahu apa itu CSS dan Javascript? Ianya sejenis makanan tradisional Sabah. (Kamu ditipu). =P

CSS? Javascript? Lu pikirla sendiri. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment