Saturday, July 25, 2009

Maaf tak terucap

Hari nie tak tau nape aku rasa tak sedap hati. Teringat kat dia, air mata macam nak menitik. Fikiran aku macam serabut sikit. Entah ape yang aku fikir pun aku tak tau. Semalam aku kuar p Tesco dengan k.Dayah, Amy, Zetty dan Lian. Dan tak tau la…sepanjang proses beli belah tue, aku macam berkecil hati dengan semua benda. Rasa sakit. Sakit yang amat sangat. Tak tau sebab ape. Dan aku membenci diriku yang tak reti nak berhipokrit. Mase tue dah dekat nak balik. Then Amy tanye ‘nape?’ and aku just jawab ‘penat’. Well, mungkin jugak aku penat tapi yang buat muke aku tak cute time tue sebenarnya adalah benda lain. Aku tak tau macam mana nak jelaskan apa yang aku rasa. Coz sebenarnya, sudah lama ku sungguh berkecil hati. Maaf kalau aku cakap, yang aku mula hilang respect pada hampir semua orang kat JPMDPP. Well, sounds like I’m the most perfect when I said that but just imagine kalau semua benda yang aku cakap macam tak betul tapi bila orang lain cakap, orang lain buat…semua macam diterima pakai. Bukan niat dihati untuk membenci tapi aku rasa reality manusia memang memilih bulu. Bila sekutu dorang yang cakap, semua ok. Tapi bila out of sekutu dorang yang bersuara, semua macam tak kena. Dahla, aku rasa pas nie aku nak kurangkan kegiatan melepak aku kat bilik tu lagi sebab aku tak mau terus terasa hati macam nie. Lagipun, so many things aku kene manage sekarang. Tak macam sem lepas.
Maaf to kekanda Dayah kalau terbaca statement yang bunyinya macam kurang enak lekat kat cuping telinga nie. Kak Dayah is so nice person. Paling terharu sesangat bila Kak Dayah sorang yang faham sensitivity aku dan alert dengan perubahan mimik muka aku. Walaupun, hanya dengan pertanyaan ‘nape nie?’,aku rasa masih ada yang sudi mengerti. Dan walaupun setiap kali jugakla aku hanya menggeleng kepala dan jawab ‘takde pape’ tapi Kak Dayah tak pernah bosan bertanya. Bukan diri ini tak sudi berkongsi tapi terasa berat didalam hati.
Maaf semua yang mungkin mula membenci diri. Aku harap aku la yang silap menilai supaya aku dapat terus memberi dengan senang hati dan berharap diterima dengan seikhlas hati. Maaf itu mudah ku lafazkan namun keihklasan itu yang paling perlu. Harga diri seseorang tidak akan jatuh dengan meminta maaf sedangkan yang member maaf itu, besar hatinya. Maaf.

1 comment:

  1. takpe la yulie its ur right..
    kadang2 manusia lupa.manusia pun berubah.
    aku tak nafikan. respect need to be gain.
    tapi just buat je la keje kite.
    biar dikutuk biar dihina. kdg2..lagi bagus dari dipuji.
    tak perlu hiporkrit.
    jdi diri ko. think about u. be urself.

    kte same2 byk keje. pressure. byk problem.
    yeahhh i knw that feeling.. aku pun merasainye. cuma kadang2 tak terluah..
    biar kan saja. satu hari nnt kite akn belajar dari sume ni..

    ceriakan diri dan hati kamu ya..

    ReplyDelete