Monday, October 19, 2009

here i'm once again


Masa aku tengah menulis entri untuk blog aku yang bertajuk ‘itu dan ini’ pada 15 oktober 2009, pukul 11.15 am, aku dapat call from unknown number but seem familiar with me. Just jawab call tue and terdengar suara Dolly. ‘Hello. Kamu dimana?’. Aku jawab, ‘Dibilik. Kenapa?’ . ‘Kamu tak ikut pergi Langkawi?’. Aku jawab lagi ‘Tidak. Malas saya.’ Dan Dolly, ‘Si Lian tarik diri last minute nie. So macam mana? Mau cari orang ganti ka tu ya?’. Dengar je Dolly cakap macam tue, aku terus call kak Fie. Kak Fie jawab tapi dalam suara yang sedikit berbisik coz time tue dia tengah dalam claz. Kak Fie cakap lagi, kalau takda orang ganti takpa, kalau ada lagi bagus. Then aku pun inform balik kat Dolly. But Dolly suh aku join. Dahla dia cakap nak gerak pukul 11.30 coz semua peserta kena berkumpul kat Mall Campus kul12. Menjerit aku dalam talian and said ‘Gila kah? Sekarang sudah jam berapa? Saya tak kemas apa-apa lagi. tak tau apa yang mau dibawa.’ Dolly, ‘Bawa sak la baju kurung dua pasang, barang mandian…’ bla bla bla. Hello…seumur hidup aku, tak pernah lagi aku packing last minute nie. Memang gabrah. And tercetus sedikit bara-bara api kebengangan. And still remember ayat ‘Suka hati kau la!’. Fine, at that time aku decide taknak pergi. But after that, aku terdengar bunyi tapak kaki orang datang and pintu bilik diketuk. Wajah Dolly yang sengal. Direct jer dia duduk kat katil. She said, ‘Ok sekarang kamu ikut cakap saya. Ambik beg kamu.’ Dalam pada itu, mulutku berkumat kamit bilang taknak. Spontan jer ayat Dolly, ‘Jangan sengal. Cepatla kemas. Masih sempat lagi. Mulut tu diam. Tangan tu yang bergerak. Bukan mulut.’ Sedikit geli hati mendengar ayat spontan Dolly. Melihat Dolly datang sambil tangannya memegang jarum benang menjahit begnya. Sangat terharu. Dan aku pun tetiba jadi sengal jugak mengikut segala arahan Dolly satu persatu. Main sumbat jer. Macam buang sampah dalam tong. Just macam tu la nasib baju bajuan aku. Hahaha.

Lepas siap aktiviti packing. Bukan packing, menyumbat sebenarnya. Aku iron tudung and pakai. Pastu ambik sweater and sarung. Means, aku tak tukar baju punnn. Memang koboi la. Then, tunggu depan ofis. But actually aku dah mintak tolong Fika datang ambik bawak kitorang pegi Mall Campus. Suddenly, Dolly cakap ada orang call Zetty bagitau yang someone akan jemput. Pihak CEDI katanya. So, Fika datang sia-sia. Sorry Fika. Bukan main lagi aku call tadi cakap urgent but at last, tak jadi. Pendekkan cerita, kitorang pun dijemput masuk ke Campus. Naik bas and gerakkk. Tapi sebelum tu, kak Fie datang jenguk kitorang. Thanks Kak Fie.

Dalam bas, aku duduk sebelah Dolly. Menyembang sepanjang perjalanan ke jeti Kuala Perlis. Dolly story cerita pasal Pangkor and si Isteri driver bas jeles coz something yang malas aku nak explain kat sini. Sempat jugak kami bercerita pasal tempat yang paling ingin dilawati. Aku said Rom and Mesir.

Sampai kat Jeti, kami bertiga pergi makan cucur udang and pasembo kat restoran berhampiran. Untuk wakil DPP SME Bank, ada tujuh orang. But yang empat orang tu budak sem satu. Of course dorang berempat tu kenal kitorang coz muka kami bertiga la yang meraging time orientasi diorang. Raging ker???

Pukul 2.30, Feri kitorang bertolak. Aku duduk kat tengah. Kanan, Zetty and kiri, Dolly. Dolly khusyuk tengok movie kat feri tue. Zetty plak lentok kat sebelah. Kesian plak aku tengok muka dia. Seem like dia pressure with something. Nak tanya but something macam sekat aku. So, no matter what, hope she fine always.

Sampai kat Jeti terus naik bas menuju ke Seaview Hotel. Tajaan dari pihak ANGKASA. Satu bilik, dua orang. Dolly dengan Zetty duduk sebilik. Bilik 620. Bilik aku 621, betul-betul berhadapan dengan bilik diorang. Mula-mula tu aku takda roommate. So, acting macam dunia ni anta yang punya. But at that nite, roommate baru datang. So, hak mutlak ditarik balik.

Sepanjang tiga hari dua malam, everything looks very exclusive for us. Bab makan, memang punchual. Semua hidangan kami rasa. Tapi bab seminar, perghhh. Memang kitorang tak layan. Just imagine, penceramah sibuk bercakap kat depan, kitorang bertiga sibuk menconteng, menulis and main teka-teki sambil gelak-gelak mengekek. Nasib baik duduk kat belakang. Kalau duduk kat depan, dah lama kena kueafohekong. Hahaha.

Hari kedua tue lepas penerangan modul ketiga, peserta diajak bersiar-siar ke Beras Terbakar and another place. But aku tak join dengan alasan aku dah pegi tempat tue. So, petang tue aku tidur kat bilik sorang-sorang sampai terlupa waktu. Ada sekali tue, dalam mamai aku terdengar telepon bilik berdering and aku angkat but aku just pegang gagang telepon tapi tak cakap pape and continue tidur. Tersedar dengan perangai serabai tue, aku pun letak gagang tu kat tempat asal and sekali lagi ia berdering. Rupanya salah seorang adik sem satu call ajak turun makan and dia bagitau Zetty dengan Dolly tunggu kat lobby. Owh God. Tak sedar dah nak pukul 8. Aku mencari handphone and tengok ada dua miscall and satu message ‘jom mkn..km tunggu d bwh..’. Erghhh. Takpela. Tak rasa lapar pun lagipun dah lewat and aku still dengan baju kurung tak mandi lagi. Just forget the dinner.

Hari last kitorang tamat before 12 pm. And kitorang check out then take our last lunch. Time makan tue kitorang bertiga menyembang and something touched my heart there. But lets forget it. After lunch, kitorang pergi Pekan Kuah and Idaman Suri untuk aktiviti yang tidak tersenarai dalam tentative program dan tidak termasuk dalam tajaan pihak ANGKASA. Guess what? Ya betul. Jinak pun anda semua! Shopping! Tapi disebabkan aku, Dolly and Zetty dah datang Langkawi awal sem baru-baru ni so aktiviti menghabiskan ringgit Malaysia ni tak menarik minat. Just beli sedikit coklat and special gift for my friend E bukan nama sebenar. Rasanya selama berkawan dengan dia, tak pernah lagi beli pape kat dia. Well, maybe takla special but the special thing is dia sorang jer yang dapat cenderahati dari aku yang dibeli dari Langkawi. Maksud yang cuba disampaikan to my friend E ialah you are never forgotten. Cehhh. Skema ayat.

Sebagai kesimpulannya, aku menghargai percutian free nie. Cuti ker? What ever la. But, aku menganggap ianya cuti. Special thanks to Dolly yang sengal coz berjaya menarik aku ke Pulau Lagenda tue. Something happened with a reason. I saw that. Thanks to Allah. Don’t make me miss dia lagi… Did you get me???

No comments:

Post a Comment