Sunday, October 4, 2009

rayaku di Terengganu


Seperti yang aku dah maklumkankan kat you all sebelum nie, tahun nie aku sambut raya kat Terengganu. Lebih spesifik lagi kat daerah Marang. Lebih spesifik lagi kat Kampung Durian Penjara. Al-maklumlah, beraya kat rumah orang yang first sekali kene tau background family yang bakal aku tuju. And sepanjang kawan dengan Mira, dia dah cerita banyak pasal family dia. Second thing is, kene tau adat. Well, setiap tempat ada adat yang tersendiri and as visitor, kat mana bumi dipinjak kat situ langit kene dijunjung. Dan yang ketiga, kene ingat nawaitu datang tempat orang. Yup! Aku datang nak beraye sambil mengenali budaya orang Terengganu yang pastinya ada perbezaan dengan budaya aku yang berasal dari Sabah.

17 hb malam. Seperti yang dijanji, bas akan datang pukul 10 malam. Aku dan Mira mengusung beg kira-kira pukul 9.30 malam menuju ke ruang hadapan pejabat. Wow! Macam Puduraya versi SME Bank plak. Students-students sedang menunggu bas masing-masing. Bas plak asyik keluar masuk memenuhi tempat parking berganti-ganti. Jumpa member-member yang juga nak bertolak pada malam yang sama, ehm apa lagi…saling bersalaman memohon maaf dan biasalah orang perempuan…bukan takat tangan yang berjabat, tapi pipi pun kena bersalam gak. Hee. Did you get me???

Perjalanan bejalan dengan lancar. Aku duduk ditepi tingkap. Suka menyaksikan pemandangan ketika dalam perjalanan jarak jauh. Agak kurang selesa nak melelapkan mata kat dalam bas tue coz kerusi tak empuk. Yah, aku pun terkenangla kat bantal peluk aku yang tiga bijik kat bilik tue. Rindu korang…=(

Dalam perjalanan tue Mira pesan ‘yul, panggil la mak ayah aku mak dengan ayah. Jangan panggil makcik dan pakcik.’ What? Aku pun tanye ‘napeee?’ Mira jawab, ‘ala…kawan-kawan aku yang datang rumah semua panggil mak dengan ayah lagipun mak aku cakap dia lebih selesa macam tue’. Aku pun cakap ‘tengok la macam mana nanti.’

Akhirnya aku and Mira tiba di Perhentian Bas Kuala Terengganu kira-kira pukul 7.00 pagi. And untuk sampai ke Kampung Mira, kitorang tumpang kereta ayah Dayah yang actually sebas dengan kitorang sepanjang malam. And actually lagi, kampung Dayah berdekatan dengan kampung Mira.

Dalam kereta ayah Dayah, Mira pun jadi tourist guide. Ok, disini aku lampirkan tentative aktiviti aku yang telah berjalan sepanjang seminggu disana;

18 September

Tiba di rumah Mira kira-kira 7.45 pagi. Ayah Mira sambut kedatangan kitorang kat pintu. And masuk rumah. Assalamualaikummm. Urhhh. Segannya. Then jumpa mak Mira. Salam dulu and borak-borak kosong. Sekadar berbasa-basi. Tapi aku mula terasa keramahan keluarga ini. Buat aku rasa selesa. Arghh. Mengantuknyaaa. Mira suh pegi masuk bilik, rehat. Wahhh. Sejuknya suasana pagi kat kampung nieee. Tak sabar nak topup tidur. Aku pun mula mencari keselesaan dalam kemamaian. Mira datang bawak selimut. Thanks Mira. =).

Aku terjaga pukul 10 pagi. Mencari kelibat cik Mira didapur. Malam tadi dia cakap nak buat kuih hari nie. Yahhh itu dia cik Mira. Mira cakap, ‘puas tidur?? Pegi la mandi dulu.’ . Ok bos!

Dah wangi-wangi, aku pun turun dapur. Ada kakak ipar Mira and adik-adik Mira yang lain. Tengah sibuk nak buat persiapan kuih sepit. Tapi kat kampung ni panggil kuih bunga durian. Adik Mira yang nama Baziela atau lebih senang dipanggil kak La ajak aku pegi kedai beli barang naik motor. Kak La tunjuk aku jalan kampung. Wuhuuu. Seronoknya jalan kampung nie. Penuh ngan pokok. Sejukkk.

Petang tue, aku tolong kesat daun getah untuk buat tapai. Pelik. Memang tak sama dekat Sabah. Kalau kat rumah aku, nenek just kepalkan tapai tu and letak dalam periuk yang ditutup dengan daun pisang. Inilah, variety of Malaysia. Then, malam tue, aku ngan kakak Ipar Mira, kak Da di ajar oleh mak cara-cara nak membungkus tapai dengan daun getah tue. Maklum la, kak Da pun orang Johor so memang kitorang berdua agak asing dengan cara membuat tapai mengikut budaya orang Terengganu nie. Tengok mak buat, macam senang jer. And aku pun ambik daun tapai. Tyr la buat. Eaehhhh. Rasa kekok sikit but dua tiga kali try, yes! I did it! Wahh. Pandai gak kitorang buat.

Sambil buat tapai tue, kampung ni riuh ngan dentuman mercun. Suasana yang aku rinduiii. Seolah-olah meraikan kunjungan aku disini. Cehhh. Perasan la kau! =p Thanks untuk adik-adik yang maen mercun tu k! really appriaciate it.

19 September

Aku bangun pagi dalam kul 8.30 pagi. Mira cakap kak Ngah ngan abang Chik dia dah sampai. Means, abang ipar dia and si kecil Akila anak kak Ngah pun ada sekali. Pape hal pun, mandi dulu. =) Dah siap mandi, jumpa kak Ngah. Salam la, apa lagi. Peramah gak kak Ngah nie. Ahhh. Pendek cerita, family Mira semuanya peramah. Abang Ngah kelakar orangnya.

Pagi tue, kitorang nak buat tiga jenis lagi kuih raya. And tengah buat kuih tu, Husniza budak sem tiga merangkap budak Biro aku call. Dia nak bawak aku pusing kampung naik motor. Beres! Aku pun siap-siap. And muncul la si Husniza tue tepat pukul 10.30 pagi. Warghhh! Naik panas punggung aku duduk atas motor tue keliling satu kampung. Sambil tue mendengar penerangan dari pemandu pelancong. Hee. Ada kebun buah-buahan. Ada sawah padi… ada kelapa sawit…ada getah. Lembu la kambing la… Lembu tu milik pak itu la, Kelapa sawit ni milik pak ini la…Bla bla bla.

Bertandang sekejap kat rumah dia. Sambil tu sembang-sembang. Berkenalan dengan family dia. Emm. Ramah gak family dia nie. Baru dapat tau rupanya Husniza nie ada abang yang study kat UUM gak. Stay kat DPP Bank Rakyat lagi.

Agak lama bersembang. Pukul 12.30 dah nie. Aku pun mintak Husniza hantar aku balik. Sampai-sampai jer tengok ayah tengah siapkan buluh untuk masak lemang. Mak ngan mak Uda tengah siapkan daun nak masak lemang. Mak Uda adik kepada ayah. Mira plak tengah parut kelapa nak buat santan. Kak ngah, kak Da and kak Tie ngah siapkan kuih raya yang tak siap-siap lagi. Kak La tengah siapkan baju melayu yang yang tak siap-siap lagi. Jangan tak tau, adik Mira yang sorang nie pandai menjahit.

Ok. semua orang sibuk buat kerja masing-masing. Aku pun try parut kelapa. Itu pun setelah berperang kecil dengan Mira. Mira larang aku parut kelapa. Alasannya, takut tangan aku luka. Nanti mak aku marah. Helooo. Cari reason lain boleh takk? Macam sesuai untuk anak manja jer reason tu. Tak kira, tak kira! Aku nak test gak! Hee. Pastu aku pegi tolong buat kuih raya. And pastu, pegi isi beras dalam buluh lemang. Memang terasa kelainannya manyambut raya disini.

Petang tue hujan turun. Nasib baik bakar lemang ditempat yang beratap. Aku tolong Mira siapkan juadah berbuka puasa. Abang Chik keluar pegi ambik makwe dia kat stesen bas. Mira cakap makwe abang Chik tak balik kampung raya nie. Tiket pegi Kelantan dah habis! So terpaksa la Kak Ani tu beraya kat sini gak.

8.30 malam, pengumuman tarikh hari raya. Semua orang automatic berkumpul depan TV. Yeah! Esok raya. Abang Ngah ambik mercun. Jom kita main mercun! Dum Dammm! Yahhh, itu dia! Gegar kan kampung Durian Penjara! Orang kampung sebelah taknak kalah jugak tue. Apa lagi, orang menjual, kita membeli. Lawannn! Caya la abang Ngah!

20 September

Pagi raya yang hening. Mira kejutkan aku solat Subuh. Aku pun capai tuala and mandi. Tengok Kak Da tengah gosok baju raya. And dia said ‘Selamat Hari Rayaaa’. Aku just senyum and berlalu ke bilik mandi.

8.30 pagi kitorang pun berarak ramai-ramai menuju ke surau untuk solat sunat Aidilfitri. After that terus singgah kat kubur untuk ziarah pusara arwah abang Long Mira. Baca yassin. Semoga roh nya dicucuri Rahmat.

Kat rumah, first salam-salam dulu. Maaf Zahir Batin semuaaa. Then, makan time! Ada lemang, nasi minyak and lauk ayam. Erghhh! Kenyang nyerrr.

And pastu, berduyun-duyun la sahabat handai si Mira ni bertandang kat rumah. Semua lelaki plak tuh! Maklumla, Mira nie ramai peminat kat kampung dia. And tetibe sepupu kepada kawan dia nie pakai baju sedondon dengan aku. Color ungu gelap. Apa lagi, kene usik la. Arh! Aku layan jer. Aku cakap, ‘La, tak tau ker tadi masa dia belum sampai, kitorang dah mesej janji pakai baju color nie…’ Riuh la rumah Mira kitorang kerja kan.

And petang tue, Mira ajak aku pergi beraya kat rumah Dayah. Naik motor. Kitorang pergi bertiga sekali dengan kawan dia yang nama Ikhwan. Mira cakap Ikhwan nie best student kat sekolah dia. Dah grad dah pun coz dia ambik matrik.
Lepas pergi rumah Dayah, pergi plak rumah sahabat lama Mira. Then, dah nak masuk maghrib so kitorang decide balik rumah.

Kat rumah, riuh lagi dengan gurau senda semua orang. Maklum la keluarga besar. Dan aku tidak terlepas dari kena sakat dengan dialek Terengganu. Macam-macam la diorang nie. Tapi aku happy. =)


21 September

Hari raya yang kedua. Masih ramai lagi sedara mara yang datang. And aku di introduce. Sume pakat heran. Tapi dorang mesra sangat-sangat. Aku sibuk tolong buat air and hidang kat tetamu. Cehhh. Nak tunjuk rajin or nak cari calon? Hahaha. Think sendiri la.

Malam tue, abang De, Kak Da, abang Chik and Kak Ani dah nak balik KL. Aband Ngah ngan ayah hantar pegi stesen. Bye semuaaa.

Pastu kitorang sembang ngan mak. Then aku ngan mak makan kuih raya. Kak La tak habis mengusik aku. Dia story pasal kes baju sedondon tue kat mak. And mak tanya ‘Tak tukar number telefon?’. Haaa! Tak la. Mak just senyum and cakap lagi, ‘Kenapa tak ambik?’. Bertambah-tambah la dorang usik aku. Takpe-takpe….

22 September

Hari raya ketiga. Pagi tue, ayah ajak aku pergi pasar Marang. Nak beli ikan ngan ayam nak buat sate.So, aku pergi la. Bye Mira. Yang ikut just aku, abang Ngah, Kak Tie, Haikal dan Kak Mie.
Ayah tunjuk jeti nak pergi Pulau Kapas. Interesting!

Dah siap-siap beli, kitorang terus balik coz abang Ngah cakap, kakak dia nak datang beraya. So, sampai jerk at rumah aku pun letak ayam kat dalam besen and pergi mandi. Yes! Masa pegi pasar tue, aku tak mandi lagi. Abang Ngah cakap, bukan orang tau pun. Jadinya, aku just sembur perfurme. Serabai tak??? Well!

Petang tue, aku tolong mak buang tulang ayam. Maklumla, nak buat sate, tulang kene la buang kan. Then sambil tue, sembang ngan mak pasal kisah sedih abang Ngah. Menantu kesayangan mak yang di anggap sebagai pengganti arwah abang Long. Mata mak berair. Mak cakap kisah abang Ngah macam dalam TV. Kesian abang Ngah. Patutla, semua orang sayang dia. Mira cakap, bila abang Ngah pakai baju Melayu ngan ketayap, memang sebijik macam arwah.

Malam tue, kitorang ramai-ramai cucuk daging ayam tue kat cucuk sate. Wahhh! First time nie aku buat sate. Setelah dikira, siap 139 cucuk semua! Then aku ngan Mira simpan kat peti ais coz nak peram dulu. Biar sebati dengan rempah.

23 September

Sarapan nasi Lemak. Erm sedappp. Pastu mak buat nasi himpit ngan kuah kacang untuk makan dengan sate malam nie.

Lepas maghrib, aku ngan Syafiq sibuk bakar arang. Fuhhh! Susah gakkk! Penat la kitorang mengipas sambil diperhati oleh mak kat tangga. Yang lain keluar. Abang Ngah bawak Kak Ngah pergi klinik ambik ubat coz Kak Ngah tak sihat. Yang lain ikut. Ayah ngan Mira pergi rumah adik ayah. Ada hal katanya.

Pastu, Berjaya jugak la kitorang nyalakan bara api. So, terus ambik sate and bakar! Wahhh! Aku pakat main kipas jer. Ntah betul ntah tak. Selama nie tau makan jerrr. And tak lama pastu, sume datang. Time tu tengah hujan. Nasib baik bakar sate kat depan tangga rumah. Takde la kene hujan.

So, orang lain take over tugas aku coz sumer nak tunjuk bakat masing-masing membakar sate! Arrr, ambik la. Aku stay kat atas sambil bersms dengan Din.

Pukul 10 malam, siap! Mak buat air Nescafe O panas. Aku tolong hidang nasi himpit ngan kuah kacang. Then, makannn!!! Ermmmm. Sedapnyaaa. Paling sedap kuah kacang dengan nasi himpit mak. Jangan tak tau, itu fevret aku. Erghh. Kenyang gilerrr. Nyaris tak boleh bangun sebab perut terlampau penuh.

24 September

Mira kejut aku pagi tue. Dia cakap hari nie dia nak bawak aku pergi Bandar. Dia nak beli baju katanya.

Hari nie sarapan nasi pulut. Sedappp gak. Firstime makan. After makan, aku pun bersiap. Dalam pukul 10.30 kitorang bertolak. Kitorang pergi ramai-ramai satu kereta. Abang Ngah, Kak Ngah, mak, Mira, Haikal, Kak Mie dan si kecil Akila.

Mula-mula pergi kedai Hari-Hari. Tak jumpa baju yang Mira nak tue. So pegi kedai depan. Ar! Jumpa pun. Nice taste. Color purple.

Then kitorang pergi minum-minum. Abang Ngah blanja! Pastu pergi Giant. Beli-belah. Aku tak tau nak beli ape. Then pergi kedai hadiah. Nampak ada jual manik-manik yang ada huruf. Aku ambik huruf S-T-U-Y-Z! Ok, bayar! Move kedai kasut plak. Kasut POLO. Aku suka jenama nie.

Selain POLO, aku suka XCES. Tapi aku suka design dari XCES! But, tengok pattern POLO tue, notbad. Mintak advice Mira. Mira said ‘Cantik!’. Ok I buy it.

Almost 3 pm. Penat dah. Nak-nak lagi orang macam aku yang tak berapa minat bejalan. So, jom balik. Sampai jer kat rumah, siapkan makan tengah hari. Actually dah siap dah pun. Tinggal hidang jer. So makan laaa.

Pastu, rasa letih tersangat tapi cuaca panas sangat. Tekak aku dah mula rasa panas. Symptom nak demam. Sure pasni demam! Tak suka nya.

Petang tue, Mira kejut aku ajak pegi kedai beli lauk nak masak. Aku merengek kata taknak. Mira cakap, ‘Jom la!’. Sekali lagi aku cakap ‘Taknak la. Kau pegi laa. Ajak kak La.’ Mira jawab, ‘Kak La dengan yang lain-lain takde. Dorang keluar pegi pantai, abang Ngah bawak. Tinggal kita berdua ngan mak dengan ayah jer nie.’ Mata aku terbukak sikit. Jawab lagi, ‘Ala malas la. Mengantuk nieee.’ Pastu Mira keluar. Terdengar dia mengadu kat mak yang aku taknak ikut. Pastu mak cakap ‘kalau kak Yu taknak pergi, duduk rumah dengan ayah. Biar mak dengan kak pergi.’ Aku senyum and perlahan bangun. Mak ngan Mira pun senyum tengok aku. Then aku pun cakap, ‘Ehmmm. Cepat la besiappp.’ Then Mira cakap ‘Sabar la ba.’ Mengajuk cakap aku la tueee. Nyampah. =)

Owh ya, sebelum terlupa. Kat rumah nie Mira dipanggil sebagai kak dan dorang panggil aku as kak Yu. Kalau nak ikut susunan adik beradik Mira, start dengan arwah abang Long, kak Ngah, abang Chik, abang De, Mira, Kak La, Kak Tie, Kak Jie, Syafik atau abang, Kak Mie and Haikal atau adik.

Pergi kedai dengan motor. Tibe-tibe sampai kat kedai, hujan gerimis. Alamak. Kene tunggu jap. Mira tanye, ‘Yul, nak tunggu berenti atau nak jalan jer?’. Aku jawab, ‘Kita redah jerrr. Lagipun aku tak mandi lagi nie. Hee.’ So, kitorang redah jer la. Dalam perjalanan, lalu kat sekolah lama Mira. Kitorang masuk kejap ronda-ronda. Mira tunjuk dewan, kelas, pejabat, masjid and so on. Cantik gak sekolah dia.

Pastu kitorang letak barang-barang yang beli tadi kat dapur and Mira ajak aku pusing-pusing kampung. Huuuuu. Damainyer terasa. Azan berkumandang. Masa untuk melawat pun tamat.
Sampai kat rumah rasa sunyi coz yang lain tak balik lagi. Mira ajak makan nasi himpit dengan kuah kacang yang masih bersisa. Perut rasa kenyang yang teramattt. Then tak lama tue, sume balik. Riuh balik rumah nie.

Malam tue, tengok cerita Jangan Tegur yang ditanyangkan sempena raya. Abang Ngah,Syafik and Haikal sibuk lastik cicak. Maklumla malam jumaat. Dapat pahala kata dorang. Sejarah kisah Anbia.

25 September

Lastday. Pagi nie sarapan mee goreng ayam. Sedapp. Mak masak memang sedap. Macam selalu, bila makan, sume sibuk suruh aku tambah lagi. Sampai aku kene gune strategi cepat-cepat letak air dalam pinggan. Ayah senyum jer tengok keletah kitorang.

Hari nie, tak banyak sangat aktiviti. Duduk menyembang dengan adik-adik Mira. Keselesaan yang aku rasakan dalam keluarga ini buat aku mudah bercerita itu dan ini. Tidak yang seperti aku duga. Kukira, aku tidak akan mengerti pertuturan dialek diorang but bila sampai, takdela tak paham langsung. Cume bila dorang cakap laju-laju, memang blerr la.

Petang tue masa aku tengah syok tengok TV, mak Uda datang ajak aku ngan Mira makan laksa kat rumah dia. Laaa, susah-susah jer mak Uda nie. Sedap gak laksa Penang dia. Nak-nak lagi tengah selesema nie, memang kene la dengan tekak aku.

Pukul 7 petang aku pun mandi and besiap. Sedikit rasa berat hati. 45 minit kemudian, masa untuk ucap selamat tinggal and terima kasih. Kak Ngah pesan supaya datang lagi masa cuti final nanti. Hanya sepatah yang mampu terungkap dengan senyuman, ‘InsyaAllah…’ . Tidak mahu berjanji dan tidak mahu juga mengecewakan.

Aku ngan Mira dihantar oleh abang Ngah, ayah, mak, Haikal dan Kak Mie. Bas tunggu kitorang kat depan Perpustakaan kat sebelah Mydin. Pukul 9 lebih, masa untuk berpisah. Salam mak. Mak pesan suh datang lagi dengan Nazirah, roommate Mira. Aku bagi jawapan yang sama macam tadi.

Babai Terengganu… Nice family, created sweet memory. Gonna miss you all!

No comments:

Post a Comment