Tuesday, November 17, 2009

Ku biar Kalam bicara… Ku biar Pena menulis

Bila tengah takda nak buat apa, aku akan berfikir. Teringat kat satu word yang Wadi pernah bagi kat aku masa form six dulu. ‘Kau ni yul, kalau kau ada satu orang kawan, itu jak la kawan mu. Macam ndakda kawan lain.’ is it true?

Kenapa minggu nie aku terfikir pasal hal nie?

Teringat kat Nadie, dengar-dengar dia ada masalah dengan kawan dia yang sorang tue. Patutla dia dorang dah jarang makan sekali.

Teringat kat Amy. Dapat tau dia putus tunang. Oh God. Time tengah nak exam plak tue.
Sebenarnya, aku ingin berkata sesuatu kepada kamu-kamu. Aku ingin menjadi teman yang mendengar dan sentiasa ada. Aku ingin kamu kenali aku seperti itu. Bukan si Yulie yang kawannya hanya pada yang satu.

Well, Amy. Mungkin aku dah terbiasa dengan cara kita. I mean, kau dan aku tahu kita spesis perempuan yang agak independent. Bukan yang girly. Jadinya, aku pun agak kurang risau. Tapi itu bukan bermakna aku tidak ambil peduli. Cuma tak tahu bagaimana cara untuk tunjuk yang aku concern about that.

Tuhan takkan uji kalau kita tak mampu.

Mungkin aku terlupa, siapa pun diri kita sebagai seorang perempuan, di lubuk yang paling dalam tetap ada satu kelembutan. Satu perasaan dalam satu hati yang ampuh. Maaf Nadie. Maaf Amy. Aku terlepas pandang tentang kamu. Tiada niat.

Kadang –kadang, bila kita rasa disakiti baru la kita sedar yang mungkin aku juga pernah menyakiti. Walau apapun alasannya, aku maaf… biarkan kalam berbicara. Biarkan aku merasa. Nurkilan dibawah, khas buat Amy, Nadie dan mereka-meraka yang terasa hati.

Dalam dunia ini, aku tidak punya sesiapa kecuali diriku.. tetapi dalam aku bersendiri, aku beruntung kerana mempunyai seorang teman yang memahami aku.

Sebagaimana aku mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang teman,begitu juga dia. Tetapi aku sering terlupa akan hal itu. Aku cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan aku. Aku rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Aku tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.

Bagi aku, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Aku terlupa, aku juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti....kerana aku juga ada janji yang tidak ditepati. Aku beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan aku. Waktu itu, terfikirkah aku tentang perasaannya??? Seperti aku, dia juga tahu rasa kecewa....tetapi aku sering terlupa.Untungnya mempunyai seorang teman yang sentiasa di sisi aku pada waktu aku memerlukan dia.

Dia mendengar luahan perasaan aku, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian aku luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya aku terlalu asyik bercerita tentang diri aku hingga kadang-kadang terlupa teman aku juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama aku.

Pernahkah aku memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah aku menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan aku? Ikhlaskah aku mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah aku menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali aku merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah aku yakinkan dia bahawa aku boleh dipercayai, aku boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah aku menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?
Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan teman sebagai kekuatan. Aku selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang aku sangka. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,disebalik kesenangannya,mungkin tersimpan seribu kekalutan, aku tidak tahu..aku terlupa untuk ambil tahu

No comments:

Post a Comment