Friday, November 6, 2009

What’s up


Stay-up sampai dua tiga pagi. Study la kunun. Ntah la. Tapi itu la nawaitu aku. Lately memang busy banyak. Prepair untuk exam and paperwork untuk dua projek sem depan. Orang lain dah takda mood nak buat project, tapi aku dengan Dolly cari penyakit tengah time exam nie. Dua projek plak tue. Memang cari penyakit. Then, kami bedua tension sebab system SIRA yang problem kat sana, problem kat sini. Sampai kena contact dengan orang pusat computer. Semangat sampai macam tu sekali. Poyo la.

Sejak dua tiga menjak nie, memang ke hulu ke hilir dengan Dolly. Bila tension, kejap-kejap kol pergi makan kat Mall. Kejap-kejap pergi cycling keliling Kachi pastu maen Tennis. Maen tennis or main pungut bola tennis??? Aku pukul, Dolly kejar pergi pungut. Dolly plak pukul, aku plak terkedek-kedek kutip bola. Buat malu sumandak jer. Lepas penat-penat main buang tenaga, aktiviti menambah tenaga plak. Cehhh. Makan western food. Spagety dengan Butter rice. Sengal la. And naik bilik mandi. Pastu stay kat bilik JPM. Study. Rajin kita kan Dolly… Hotak laa. =p. Padahal bet nak dapat hadiah. Kononnya kalau Dolly dapat dekan, aku kena bagi hadiah. Kalau aku dapat dekan, Dolly kena bagi hadiah-hadiah. Hahaha. Kalau dua-dua tak dapat dekan, kita jalan-jalan round kat kedai hadiah k. Ok set!

Tiba-tiba satu petang lepas aku balik exam, aku dengan Dolly pergi makan kat Mall. Lepas tu ambik barang kat kiosk nak simpan kat bilik JPM. Dalam aku tengah mengantuk tue, aku tolong jugak laa. Then, aku landing kat kerusi JPM. Memang penat plus mengantuk. Malam sebelum tu tidur pukul 4 pagi and bangun pukul 7 pagi. Errgghh. Tengah syok-syok melayan mata yang nak tutup, si Dolly dengan idea spontan nyer, ‘Jom kita buat kek batik.’ What? Dalam hati aku cakap ‘ apa lagi nie Dolly? Dahla malas aku nak layan. Kalau kau nak buat, kau buat la sorang-sorang. Aku dah penat sangat nie. Nak tidur. Nanti bila kek dah siap, kejut aku.’ Nasib baik cakap dalam hati, kalau tak mau aku makan pelempang masak lemak cilia api dengan si Dolly nie.

Pastu, aku terdengar si Dolly sibuk bertanya bahan-bahan yang diperlukan untuk buat kek batik. Dengar-dengar semua lengkap. Jadinya, si Dolly paksa aku bangun teman dia ambik rice cooker kat bilik kak Dayah. Merungut la aku sambil teman dia tu. Aku sibuk merungut, Dolly sibuk membebel.

Lepas balik dari ambik rice cooker, aku tak kira. Aku nak rest. Lantak la. So, Dolly pun keluar masuk ke hulu ke hilir mengambil itu dan ini untuk kek batik dia tue. Tak lama lepas tue, Dolly bersuara ‘Macam mana la mau kasi keras kek batik nie yul?’ Tanpa membuka mata aku menjawab, ‘Pegi la ambik talam.’ Then aku perasan Dolly bangun ambik talam. Pastu dia tanya lagi, ‘Talam yang nie boleh kah?’. Aku buka mata and tengok talam yang dia pegang. ‘Yang ada pengadang tiada kah?’. Dolly jawab, ‘Tiada’. Aku balas, ‘Bekas?’. Dolly lagi ‘Tiada.’

And after that, aku lupa satu dialog antara kami. Tapi sounds like Dolly kebingungan untuk siapkan kek batik tue. So, nak tak nak, aku bangun. Guess what? Owh My Goddd! Kek batik or air Milo masak mentega? ‘Dolly, bukan begini buat nyaaa. Kalau begini, mana boleh keras kek batik nie.’ Dolly pun dengan muka innocent nya. ‘Tadi saya tanya kamu, kamu cakap tak tau. Saya mana tau. Saya just ikut cakap kak Dayah.’ Tiba-tiba aku hilang mengantuk. Bangun tengok list yang Kak Dayah bagi. Ehmm. Patut la. Kak Dayah just bagi instruction yang simple. Jadi, si Dolly yang sengal nie main buat jer.

Lepas berfikir tak berapa panjang, aku pun ambik phone kol mak aku. Melalui phone, aku pun catat cara-cara nak buat kek batik tu kat white board. Si Dolly plak pegi buang sume kek salah buat dia tue. Then, tiba-tiba satu keyakinan datang nak buat kek tue together. Aku said, ‘Ok Dolly saya buat, kamu sukat bahan yah.’ Laju jer kami sepakat. Si Dolly mengambil mentega and panaskan. Just imagine macam mana kami berdua membuat revolusi buat kek guna rice cooker. Bekerja keras la kami menggaul bahan-bahan tue. Sambil dua-dua membebel. Last sekali, masukkan Vico and biskut Marie yang telah siap dipatah-patahkan. Gaul lagi sampai semuanya tepu. Fuh! Akhirnya…Happy ending. Siap! Cepat cari bekas. Ok jumpa. Yeh! Aku pun buat ikut cara mak aku yang aku pernah tengok kat rumah. Huhuhu. Bau kek memang dah ngam dah. Letak dalam peti ais. Biar cepat sejuk.

Dah penat-penat buat kek, aku pun kemas sikit bilik JPM. Dolly tengok tv. Pastu balik bilik. Dalam pukul 9.30, aku datang bilik JPM and tengok si Dolly sedang sedap menyantap kek batik kami tue. Wahhhh! Sedap gak. Seumur hidup aku, ni la first kek yang aku buat. Memang aku takkan boleh lupa. Ok Dolly. Jom ambik gambar kek kita nie… Aku pun kol mak. Teruja untuk bagitau kejayaan anaknya. Huhuhu.

Bila dah kenyang, tengok tv. Tajuk cerita ‘Bat’. Memang best. Dolly menonton dengan penuh penghayatan. Sengal la kau.

Siang tadi, sibuk lagi mengurus paperwork. Dua-dua tension. Yang aku puji, walaupun kami sama-sama tension tapi masing-masing control emosi. Kunun. Aku relax kan mind dengan baring kat kerusi JPM. Dolly plak balik bilik. Study. Pukul 7.30, Dolly kol. Ajak makan. Dalam hujan kami redah jugak. Sambil makan, menyembang pasal hal tension siang tadi. Then, gelak balik.
..............................................................................................
Everyhting looks fine. Sometimes, bila aku mula ketawa aku rasa aku terlupa something. Macam ada yang kurang. Well maybe. But, let it go.Teringat semua nya balikkk. Sakit. But I’m fine. Sure I’m fine. Yes. Let me..

No comments:

Post a Comment