Friday, November 6, 2009

antara kawan yang mahu dan kawan yang perlu

Lately rasa tertekan sedikit dengan banyak benda. Bingung dan yes aku marah. Dan memang kita perlukan seorang kawan yang boleh bagi kita advice. Dulu, aku rasa aku berkawan dengan semua orang. Aku rapat dengan certain orang or maybe satu hingga empat orang. Mungkin aku lebih senang dengan mereka diantara yang ramai-ramai. Dan dalam apa juga perhubungan, mesti ada konflik. Konflik yang datang menguji. Konflik yang datang untuk menyedarkan kita yang hidup bukan hanya untuk ketawa.

Lambatnya aku faham semua ni. Tapi apa pun, aku dah sedar sekarang. Syukur kepada Tuhan yang tetap bagi aku kekuatan untuk berpaut. Thanks jugak untuk kawan aku yang sengal Dolly. Sometime bila kami duduk menyembang pasal hal-hal DPP or anything la yang mewujudkan komunikasi kami, si Dolly nie akan cakap benda yang rasional. Bila aku cakap pasal masalah study or projek, dia akan bagi respon yang agak pro. Dia takkan sokong kalau rasa tak betul. Kalau aku salah, dia akan cakap salah. Memang sakit hati jugak kadang-kadang, tapi come on la. Open your mind. Apa yang dia cakap ada betulnya. Nampak jer sengal, tapi matang jugak sumandak sorang nie.

Paling tak bleh lupa, ada satu malam tu aku cakap risau pasal exam. Tak study lagi. Just baca sikit. Maka bertanya la si Dolly nie tentang tarikh exam and paper subject apa.

Dolly :Bila exam kamu start?
Yulie :Tanggal 3. Lepas tu direct lagi tanggal 4.
Dolly :Yang Asas Keusahawanan tu tanggal berapa?
Yulie :Tanggal 4.
Dolly :Yang tanggal 3 tue?
Yulie :IT Project Management.
Dolly :Susah ka senang?
Yulie :Banyak mau kena baca. Mau hafal lagi.
Dolly :Bah begini. (sambil jarinya mengira ada lima hari lagi sebelum final) Dua hari nie kamu baca asas keusahawanan. Lepas tu dua hari lagi, baca lagi yang satu. Lagi yang satu hari kamu focus subject untuk exam esoknya.

Time nie aku kat bilik dia sedang berbincang pasal projek BAKSIS sem depan. Ok la Dolly. Thanks for your advice.

Dulu, bila aku ada masalah. Aku rasa aku nak cakap dengan orang yang boleh sokong aku. contohnya bila aku luah masalah pasal coursemate aku. Aku nak orang yang dengar tu backing aku. Sebab dengan cara tu, aku rasa aku puas dan difahami. Itu kawan yang aku mahu.

Sekarang, bila aku ada masalah. Aku akan cakap dengan orang yang bagi tunjuk aku jalan. Bila aku ada masalah dengan someone, dia tak menyebelahi aku kalau dia rasa aku salah. Tapi dia akan bagi nasihat. Bagitau apa yang sepatutnya aku patut buat. Dengan cara ni, aku rasa lega dan dimengerti. Ini kawan yang aku perlu.

Mungkin…mungkin. Aku mahukan seorang sahabat yang selalu ada dan bersama. Bermain dan menangis bersama. Tapi sebenarnya, aku tak perlukan sahabat. Atau mungkin sahabat tidak tercipta untuk ku. Dan yang hanya aku perlu adalah seorang teman yang bersedia mendengar setiap bicara. Dimana, aku bersedia untuk memberi dan dia terbuka untuk menerima. Bersama mencari jawapan dan jalan untuk setiap soalan dan kekusutan.

Tidak mahu terlalu memuji kerana segalanya masih terlalu awal untuk aku berkata-kata. Dan tidak mahu juga aku dikeji jika aku mencari kamu hanya bila perlu. Semuanya masih bercalar. Jadi aku harap, biarkan segalanya nampak mudah. Tidak seperti dulu. Aku tertinggal dibelakang dan kepenatan berlari kedepan.

Aku hanya mahu berada didepan tapi dan hanya jika kamu disebelah. Seiring dalam perjuangan ini. Jika aku tertinggal, kamu menoleh dan menunggu. Jika aku terkedepan, kamu memanggil dan aku tersedar dalam kesilapan.

Dan bila kita sampai disatu persimpangan, kita akan memilih jalan yang kita perlu. Meninggalkan satu sama lain dengan doa yang masih seiringan sambil ada lambaian kehibaan tangisan.


No comments:

Post a Comment