Saturday, March 13, 2010

Salam Kasih Dari Borneo. Athina, we did it!

Justify Full4 hb Mac hingga 6 hb Mac adalah tarikh penting untuk Athina, Suan, aku dan Dolly. Why? Coz kami la yang berhabis cara berdepan dengan setiap masalah untuk makesure program nie tetap jalan even Tuhan jer la tau macam mana kitorang tertekan.

Salam Kasih Dari Borneo. Program nie sangat bermakna buat aku. Ini idea aku dan Dolly. Tapi kami serah kat Athina dan Suan. Budak bedua tue memang ada chemistry bila buat kerja. Congratz girls.

Petang tue, kami bertolak agak lambat coz ada masalah tranport. Owh God. Pliz not this time. But, itu lah yang terjadi. Pada awalnya aku memang dah rancang nak belakon muka stress sepanjang perjalanan ke Kulim coz keesokannya birthday Dolly. Biar dia pun tension tengok aku. Dan memang menjadi dengan masalah yang datang bertimpa-timpa sebelum kami bertolak. Masa tue, aku sangat respect dengan Afni and Mimi. Aku takkan lupa ayat Afni, ‘Sekarang yang penting solution.’ Yes. Just imagine, kalau aku betul-betul tertekan time BAKSIS nanti, aku harap Dolly akan cakap itu.

Thanks to Kak Fina yang terpaksa jadi driver terjun. Why? Nie la aku nak story. Van tak muat. So terpaksa guna kereta Kak Fina. Dah la kitorang bertolak lambat, sesat plak tueeee. Arghhh! Tidak!

Tindakan nekad Athina tahan kereta kat tepi jalan untuk tanya jalan. Dah dapat direction, tetiba plak kereta Kak Fina takleh start. Nasib baik ada abang hensem tolong. Ceh ceh ceh. Kak Fina, bawak bertenang yer. Hehehe.

Akhirnya, sampai jugak. Lupa pukul berapa but memang lambat. Semua anak-anak yatim dah tunggu. Once kami turun, semua datang berduyun-duyun salam kami. Macam nie ker perasaan jadi artis bila diserbu peminat? Cah!

Sampai kat sana, first tue letak barang kat bilik Kaunseling then Kak Jah as orang kuat kat Pertubuhan Pembangunan Anak-anak Yatim Bekas Perajurit tue suruh kitorang makan. Athina sempat mintak maaf pada semua AJK diatas segala kesulitan. And thanks pada semua yang sangat tabah sepanjang tempoh kita sesat tue k. You guys…perfect!

Malam tue, Lendee, Suan and Mimi terpaksa balik DPP coz dorang ada aktiviti kat kampus keesokannya. Lendee… you are the best! Sepatutnya letak nama Lendee awal-awal tadi.

Pukul 12 malam, masa untuk nyanyi happy birthday untuk Dolly. Dan aku pun bocorkan rahsia. ‘Kamu fikir saya lupa ka birthday kamu. Saya sengaja jak belakon tension depan kamu.’ But sorry la friend, no birthday cake there.

Ok. Sesat bukanlah masalah terakhir kami sepanjang program. Ketiadaan LCD buat aku pening. Mis-communication dengan pihak pengurusan. Dan ntah kenapa, aku sedikit berkecil hati dengan respon Dolly. But yang aku ingat just satu benda nie, bila program tengah running, jangan marah. Jadi kawan-kawan, tolong tau betapa aku menahan diri sepanjang kat sana. Semua kekuatan tue datang dari kamu jugak. Aku bangga punya kamu disana!

Aku respect dengan Afni. Selama nie, aku selalu berkecil hati dengan Afni. Kadang-kadang ada tindakan dia yang aku tak setuju. Cuma aku sentiasa akan membuka peluang untuk dia buktikan yang aku tak layak untuk CUBA membenci dia walau apa pun tindakan yang pernah dia buat. And, Salam Kasih Dari Borneo buat aku senang dengan Afni. Komitmen yang dia bagi…so thanks!

Aku bangga jugak dengan diri aku sebab tak pernah membenci dia. Yang paling buruk pun, rasa tak puas hati dan pernah jugak hilang respect. Aku bangga sebab kekal dengan prinsip ‘Jangan menilai orang dengan hanya satu kesilapan’ ; ‘Kalau sedar diri tu tak sempurna, jangan sombong untuk memberi peluang kedua. ‘ dan ‘Belajar untuk memaafkan dan berfikiran positif’. Prinsip yang aku pegang utuh ini nampaknya berbaloi-baloi. Tak rugi kalau bersabar. Late is better than never!

Even kami hanya ada 10 orang pada hari pertama, but semuanya ok ok jer. Lagi senang nak atur. Anak-anak yatim kat sana suka dengan lagu ‘Sayang Kinabalu’. Ada sekali tue, kami ter-menari sumazau dalam bulatan and benda tue menarik minat diorang untuk follow. Helloooo. Aku taklah ‘kayu’ sangat untuk tarian sumazau nie k.

Petang tue aktiviti sukaneka. Enjoy! Main tiup tepung untuk cari gula-gula. Baling-baling sayang. After selesai main baling-baling sayang, masih ada belon yang bersisa. Aku dan certain ahli terfikir untuk membaling Dolly dengan belon tue and kami plan nak kotorkan dia dengan tepung. Ada sekali aku pun usha la si Dolly nie. Masih teragak-agak nak buat kerja jahat. Dolly angkat kening signal means ‘kenapa?’. But aku just senyum and geleng. Lastly tak jadi coz takut Dolly marah.

Malam tue ada aktiviti Malam Kebudayaan. Setiap group kena buat persembahan. Macam-macam karakter and terserlah bakat-bakat terpendam. Sebelum tue, Lendee, Suan and Mimi sampai. Bertambah meriah.

Malam semakin riuh. Dan aku terfikir untuk mengubah suasana itu menjadi yang lebih serius. Idea spontan untuk buat ‘Malam Penghayatan’. Aku pun tanya semua AJK, sape yang boleh handle sesi tue but mostly tak confident. Tapi dalam hati aku nekad nak buat jugak. Aku suh Yunie bersedia kat suis lampu untuk off. Diah plak get ready dengan lagu.

Tanpa pengalaman aku just cakap dengan seikhlas hati. Orang cakap, kalau ikhlas semua benda InsyaAllah jadi. Sedikit demi sedikit, satu persatu hati mereka luluh. Malu nak mengaku, aku juga sebak. Suasana bertukar hiba. Yang jelas suara tangisan adik-adik. AJK yang pada mulanya berdiri di belakang aku, mula mendekatkan diri dengan adik-adik memujuk mereka supaya bertenang. Para AJK pun nangis jugak. Salah aku ker?

Bila lampu dah on balik, aku tengok Athina dengan mata dia yang sembab. Dolly apatah lagi. Athina datang kat aku after that. She said dia masih nak nangis. Aku tanya why? Then, dia cakap dia mimpi parent dia. Spontan kami berpeluk. Yang lain kehairanan. Aku just senyum menjawab kekeliruan diorang.

Aku masih tak percaya aku boleh buat semua tue. Sampai ada yang tanya, betul ker apa yang aku cakap time ‘Malam Penghayatan’ tue? Betul ker aku nangis or just buat-buat suara sebak? Mungkin yes aku tak nangis gila-gila but honestly and frankly speaking, semua yang aku cakap malam tue tulus dari hati.

Arghhh. Just forget it. Yang penting adalah matlamat kita buat semua tue. Thanks semua. Aku BANGGA dengan korang!!!

Athina cadang nak continue lagi SKDB nie. Aku sangat dan amat sokong! Athina and Suan, korang good!

Lendee. Memang super power! Zila and Afni. Memang komited! Mimi, kau memang sporting! Diah, kau memang the best fasilitator. Tiara. Aku suka komitmen kau. Yunie, Nita and Wati. Kamu adalah tulang belakang. Takl lupa pada Kak Fina and Kak Dayah, thanks a lot lot.

Salam Kasih Dari Borneo ‘Dari Bayu Turun Berbudi, Anak Kenyalang Terbang Berbakti.’ Nak bagitau gak nie, tajuk program nie aku yang pilih. Sedap kan nama tajuk nie??? Hehehehe.

Aku puas dengan apa yang kita buat. Aku tak menyesal dengan tekanan yang kita galas jika itu mampu mengajar kita makna ketabahan dan erti sebuah ukhuwah dalam persahabatan. Orang kata kalau nak tahu siapa kawan, lihat dirinya saat kita dalam tekanan. Dan yes… aku lihat itu.


No comments:

Post a Comment