Wednesday, March 31, 2010

try to be...good khalifah


Lama dah tak update blog nie. Bukan dah takda cerita but busy dengan banyak benda. Projek BAKSIS dah semakin menghampiri tirainya. Aku plak setiap kali bangun tidur, akan fikir pasal BAKSIS, BAKSIS dan BAKSIS. Hari nie nak call pihak mana la. Hari nak bincang ape ngan abang Mizi la. Kak Dayah dah setelkan surat ke tak. Biro lain buat keje tak. Hari nie nak jumpa Ketua Biro Penajaan la. Esok nak discus pasal cenderahati la. Semua la.

Yes I’m not the best leader. But, apa yang aku buat hanya la apa yang perlu sebagai seorang ketua. Tipu la kalau hati tak terasa diri sedang diperkata. Ada anak buah yang tak puas hati. Rasa macam pengarah projek diktator. Pengarah projek tegas. Pengarah projek poyo plus sengal. Bajet bagus or whatever la.

Kalau kau tak pernah berada diposisi aku sebagai ketua, ada baiknya kau diam sebab sampai bila-bila pun kau takkan faham. Kalau jari itu sibuk menuding pada kesalahan, aku nasihatkan kau ambikla masa merenung kelemahan diri mu sendiri yah.

Someone said to me, ‘Nak orang suka kita sebab kerja tak jalan or nak orang benci kita tapi kerja jalan?’ Aku pilih untuk kerja jalan tapi kalau boleh tak perlu benci. Aku harap paling jahat pun dihati anak buah aku ada rasa tak puas hati sebab penat mendengar arahan aku tapi dihujung semua ni nanti ada kepuasan dan pengertian. Sebab, selalu saja ada soalan ‘kenapa?’ disetiap arahan aku.

Sejak aku bersetuju untuk pegang tanggungjawab nie, dan sejak aku tahu siapa yang akan bekerja dibawah aku, aku sedar…perkara yang paling perlu ada pada aku ialah kekuatan mental dan keseimbangan emosi untuk berdepan dengan setiap kritikan plus cemuhan.

Aku sedar dengan siapa aku perlu berkomunikasi. Dengan kawan yang komited. Dengan kawan yang sangat teliti. Dengan mereka yang asyik mencari kesempurnaan. Dengan mereka yang aku perlu jelaskan setiap inci supaya tak salah faham. Dengan mereka yang berpengalaman dan serba tau. Dengan orang yang faham setiap tekanan aku. Dengan mereka yang support dan bijak menenangkan aku. Dengan mereka yang banyak songe. Dengan mereka yang asyik nak kondem orang. OMG. Tapi yang aku paling perlu ialah mereka yang selalu mengerti aku dan kerja-kerja aku. Terima Kasih kamu berenam!

Tipu la dan tipu yang amat kalau tak pernah sekali pun aku tak hot dengan Dolly. Ada saja benda yang nak argue. Kadang-kadang aku rasa macam nak sekeh jer dia bila dia reject cadangan aku. But, apa yang penting, jaga komunikasi dan cuba timbal balik setiap percanggahan. Siapa betul, dan mana yang lebih baik, kita proceed. Kadang aku kena dengar pendapat dia. Kadang dia kena setuju dengan cadangan aku. Orang kata kalau takda percanggahan kita takkan nampak jalan kemenangan.

Pada aku kemenangan itu sudah lama jadi milik kamu since idea nie menjadi impian bersama. Yang perlu hanya cara untuk menjulang trofi kemenangan supaya satu dunia tahu…kami la juaranya.

No comments:

Post a Comment