Monday, July 19, 2010

... of chilhood


Zaman kanak-kanak yang penuh warna-warna ceria. Aku membesar dengan dua orang adik lelaki. Dengan tiga orang sepupu lelaki. Dulu selalu ada musim permainan. Macam-macam permainan dalam setahun. Ada musim layang-layang. Musim guli. Ingat lagi, pernah ada koleksi guli sampai satu balang besar. Kadang-kadang ada musim tangkap belalang. Semak belukar aku redah gara-gara nak cari belalang paling besar. Kelakar kan? Jangan heran kalau perwatakan aku agak kasar.

Kecik-kecik lagi dah pernah kena gossip dengan sorang budak lelaki nie. Dia jiran sebelah rumah. Kitorang satu kelas sejak darjah satu sampai darjah enam. Biasa la zaman kanak-kanak. Fazlan nama budak tu. Lucu kalau ingat. Sekarang dah tak jumpa dia lagi sebab dah pindah rumah.

Zaman kanak-kanak aku femes dengan cerita power rangers. Adik lelaki aku yang dua orang tu pilih power rangers biru dengan merah. Aku pulak berangan jadi power rangers pink. Sebab power rangers kuning selalunya kulit gelap. Tak cantik. Kalau pink, pelakon dia kulit putih. Cantik. Heh!

Aku tak suka main anak patung. Bukan tak pernah ada anak patung. For sure la mak bapak akan belikan anak patung, pinggan mangkuk mainan dan macam-macam lagi la permainan budak perempuan. Tapi lebih minat main yang kasar-kasar. Main kejar-kejar. Panjat pokok mangga orang. Baling buah kedondong. No wonder la kalau waktu kecil kulit memang rentung wooo.

Aku pernah terpijak serpihan kaca kat kaki masa tengah panjat dekat tiang bawah rumah orang. Padahnya, kaki berdarah dan luka besar.

First exam darjah satu aku dapat number corot. Teka number berapa? Ahaks. Number 35 daripada 44 orang. Sampai sekarang aku tak lupa number tu. Seingat aku, prestasi aku yang paling baik masa sekolah rendah pun dapat tempat ke-5.

Naik sekolah menengah baru la sedar diri. Baru sedar tentang ilmu. Ada sesuatu yang membakar semangat tapi aku tak ready lagi nak cerita. Sampai la aku pernah dapat tempat pertama dalam kelas. Puas hati aku.

Sekarang aku dah dewasa. Zaman kanak-kanak dah lama aku tinggalkan. Aku tengok dua orang adik perempuan aku. Ila dan Ira. Dua orang anak yang paling dimanja. Paling cloze dengan bapak aku. Dan paling banyak menghabiskan harta kat rumah. Nenek aku pernah cakap yang aku la anak perempuan bapak yang tak banyak merungut. Ambil apa yang diberi. Kalau tak diberi, aku tak kata apa. Nenek aku yang cakap ye bukan aku. Wekk.

Dilahirkan sebagai anak sulung menjadikan aku cepat matang dan ada sifat kepimpinan semulajadi. Tengok jer la kat mana-mana. Anak sulung selalunya ada perangai nak mengarah. Nak mengatur. Dan independent. Kadang-kadang keras kepala dan selalu rasa diri betul. Tak suka mengalah. Mostly la tapi TAK semua. Bergantung kepada cara dia dibentuk jugak. Betul kan para anak-anak sulung sedunia? Saya tau anda sedang mengangguk sekarang.

Baik la. Maggie sudah kambang. Babai.

No comments:

Post a Comment