Wednesday, September 9, 2009

writing


Sekarang 1.38 am 7 hb September 2009. Aku still bersengkang mata depan notes. Prepare untuk midsem 8 hb and 10 hb nie. Rasa otak dah jammed and tak mampu nak process input untuk disimpan sebagai data untuk dijadikan ouput as answer for midsem paper. Prinsip aku, jangan paksa otak. Nanti boleh jadi gila. Hahaha!

Teringat kat kampung. Rindu. Teringat kat dia. Sayang. Ok. Whatever la.

Baca note sambil dengar lagu. Tetiba lagu slow nie, rasa sayu plak. Lagu slow bukan lagu cinta cintun yer. Lagu nasyid. Jangan tak tau yang aku juga penggemar lagu-lagu dakwah. Cerita Islamic pun aku layan. Tapi tengok pengisian gak la. Nape? Tak pecaye ea? Its up to you. Do I care??

Rembulan cahayanya menawan. Menerangi kegelapan malam. Bebintang sinarnya berkedipan. Menghiasi cahaya bulan.

Sekarang nie, aktiviti miss yuyul agak pasif. Dah jarang keluar bilik. Sampai ada orang naik heran aku selalu kat bilik. Haiii, ada kat bilik salah. Takda kat bilik pun salah gak ker??? Busy tengok movie. Hahaha. Agak-agak kepala dah sewel mengadap assignment, aku pun tengok cerita dalam labtop. Tak pun aku baca komik. Tak pun, keluar jalan sorang-sorang kat area kolej ambik angin. Bila dah hilang sewel, baru sambung buat assignment balik.

Try nak menjaga hati yang dah terbiar lama. Maybe dalam tak sedar aku terignore tanpa niat. Lewat ku sedari nilai sayang mu. Maaf aku lewat. So, sekarang aku mula sedar apa yang penting. Dan berikan aku peluang untuk buktikan. Untuk mewarnai lakaran mimpi mu. Percayalah, setiap manusia boleh berubah. Mungkin aku tak mampu menjadi diri orang lain, tapi aku yakin dan lebih dari yakin bahwa aku mampu dan lebih daripada mampu untuk menjadi yang lebih baik.( Cakap apa nie yul??? ). Well, tujuan aku menulis bukan untuk membuat readers faham tapi just nak meluah. So??? Tiada bayaran dikenakan untuk membaca dan tiada cukai dikenakan jika tak sudi nak baca.

Ohw ya, siang tadi Ija tanya sikit pendapat aku berkenaan masalah dia. Tak tau macam mana nak explain kat sini walaupun tiada istilah kerahsiaan. Tapi apa yang aku boleh cakap, Ija try cari solution to avoid benda yang mengganggu dia dari focus pada study. Dalam hati ‘macam sama jer masalah kita nie…

Pada aku, manusia tak boleh lari dari halangan. So take it as a challenge. Cuma, jangan sesekali pernah tewas dengan keadaan tapi kita lah yang perlu tewaskan keadaan! Lagipun, manusia yang hidup tanpa masalah merupakan manusia yang bermasalah dan manusia yang hidup tanpa tekanan sebenarnya tertekan. Bukan laut kalau tak berombak dan bergelora. Jangan cari pelangi tika terik sinar mentari. Jangan cari bintang tika awan mendung menanggung hujan. Tapi cari la bulan… yang sinarnya satu namun cahayanya melimpah satu dunia. Dan kau akan mengerti kita berkongsi cerita. Saling melengkapkan. Saling mencorakkan…

Ehmm. By next week, penghuni kolej bukit yang cantik nie akan mula mengusung beg dan memenuhi ruang tempat menuggu bas untuk balik ke kampung. Macam yang Kak Fina pernah cakap, budak UUM nie kalau dapat cuti macam kena sawan. Hahaha!

Yang aku plak, akan ambik peluang nie untuk beraya kat Terengganu dengan Mira. Mira is my coursemate and antara orang yang cloze dengan aku kat sini. Sejak semester satu lagi dia selalu ajak aku pegi rumah dia tapi rasa macam malas. So, time ni la baru rasa macam ada mood sikit. Sepatutnya mak suruh balik Sabah or beraya kat Banting tempat uncle aku. Tapi, yul is yul. Suka mencuba. Sorry uncle. Selamat hari raya maaf zahir batin.

Kenanglah sebuah pertemuan
Kerana disitu tercipta
Kemesraan

Hargailah setiap kejujuran
Kerana disitu terjalin
Persahabatan

Hargailah segalanya
Kerana itulah nikmat
daripada Tuhan


Rasanya itu jer la watikah dari aku untuk kali nie. Need to study! Ok. Daa.

No comments:

Post a Comment