Monday, August 31, 2009

think as you want


Ramadhan menjejak angka yang ke-10 hari nie. Terasa damai melaluinya. Well, mungkin inilah yang dikatakan barakah Ramadhan. Tapi yang tak bestnya…bila desas telinga ini mendengar sesuatu yang tidak elok dari sang teman. Ok. Pendekkan cerita, tak semua orang suka kita dalam dunia nie. Dan yang pasti kita takkan mampu puaskan hati semua orang. Yah. Bibir mudah menyebut sabar tapi hati yang terasa pedihnya, mungkin tidak mampu mengerti istilah sabar itu.

Dari eye contact orang tu pun kita boleh rasa ada yang tak kena. Instinct kita juga mampu menafsir bahasa senyap itu. Keraguan still keraguan jika kita terkeliru dan kita akan tersilap tafsir. Perkataan ‘mungkin’ diawal bicara luah hati juga menunjukkan jelas tentang kekeliruan itu. Dan kamu boleh berkata ‘kau suka buat assumption sendiri’. Fine. Mungkin awak-awak semua betul tentang itu. Tapi anda silap dan aku betul bila mendengar ‘alah…yul tu bajet bagus…’. Sekali lagi aku nak pinjam ayat kak Fina, ‘kamu berhak menilai aku diminda mu yang kelabu’.

Hanya kerana aku terlalu berdiam dan kamu menyangka aku berhenti menilai, you totally wrong. Kadang-kadang berdiam lebih baik sebagai tanda mengalah daripada riuh sebandar untuk buktikan diri itu tidak kalah. Come on la. Kenapa nak melatah??? Kenapa rasa diri tu betul kalau tak tahu menerima persepsi orang? Rasa semakin muak melihat mulut lancang itu bermain kata dengan bahasa yang kurang sopan terhadap ketua sendiri. Hey you, aku dah hilang respect pada kau. Be flexible k. For the first time, maybe aku akan cakap kau tak kenal aku. So, warning with bad respon to realize you. But, if still same, trust me…you wont long. My advice, learn to give, learn to get. That’s the key! Take note yah! (oppss. panas pulak bunyi entri nie).

Meminjam kata-kata seorang pengarah filem dalam teks ucapannya semasa memenangi anugerah Pengarah Terbaik, ‘mereka yang suka mengata buruk tentang seseorang adalah mereka yang cemburu dan berkeinginan untuk menjadi seperti orang yang dikatakan. Sedangkan dia tidak ada kelebihan untuk menjadi seperti itu. Kerana dia adalah dia yang suka mengata dan orang yang diperkatakan itu adalah orang yang punyai karakter meyerlah di dalam ramai.’ Owh.. ok. Bukan aku nak kata aku menyerlah or wat so ever. But, the point here is…. Siapa kau untuk menilai aku? Soalan aku lagi satu, dah lama buat kerja macam nie??? ‘Income’ pun mesti dah menggunung kan? (ikhlas menyindir =p).

Bila ada yang tanya, ‘kenapa aku tengok kau slow jer sekarang?’. Statement di atas adalah jawapannya.
Ok. Dah alang-alang buat entri panas nie, baik rentungkan terusss.

Ada tiga jenis spesis manusia yang aku tak suka kat atas bumi Tuhan nie. First, orang yang tak tepati masa. Bukan nak kata time management aku bagus sangat tapi jangan tanya kenapa orang Melayu masih merangkak dalam dunia nie. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Dah janji pukul 10 tu, datang pukul 10 la. Jangan pukul 10 baru nak tekedek-kedek ambil tuala nak pegi mandi!
Second, orang yang suka menipu. Kalau setakat menipu benda kecil dengan alasan untuk bergurau, itu aku terima coz aku pun suka buat untuk kena kan member. =). Tapi kalau dah menipu benda yang serius tahap gaban, itu tidak diterima. Franckly speaking, aku manusia yang particular skit orangnya. Once aku dah kena, jangan harap aku nak pecaya dah. Mula la aku letakkan kecurigaan terhadap orang tue. And don’t say I’m rude when I start ignoring you.
Dan yang last sekali, spesis yang talam dua tiga muka! Tak boleh blah. Bila depan kita bukan main elok lagi bila cakap. Siap ada unsur-unsur kemanjaan yang ala-ala real gitu. Tapi bila kat belakang, perghhh…serabai jer mengutuk. And yang paling best, tak mengaku plak tue.
Pada aku, aku pun jenis manusia yang ‘berlakon’ jugak bila perlu. Nawaitu ku hanya satu, menjaga hati untuk mengelak peperangan.

Bukan nak kata aku perfect. Sebab kita tak ada satu formula pun untuk menjadi sempurna tapi kita ada sejuta cara untuk menjadi yang terbaik. Yang paling penting, kita tahu untuk timbal balik setiap kelakuan dan pertuturan kita dalam masyarakat. So, aku agak kurang setuju bila ada yang keluarkan statement ‘kenapa nak pikir pasal orang?’. Nama pun dah hidup dalam masyarakat, so that thing mesti diambik kira sama ada nak atau taknak. But, macam yang aku cakap tadi, agak kurang setuju. Means, kalau dalam situasi tu persepsi orang tu tidak penting… beter ignore jer. Dan kadang-kadang kita perlu membuat pilihan samada menjaga perasaan orang lain atau puaskan hati sendiri. Aku yakin, kita semua pernah berada dalam situasi ini. Jawapannya adalah, do the right thing first.

So, kepada mereka-mereka yang semakin menularkan budaya cakap-cakap belakang pasal aku tapi takut nak berterus terang nie…wish the best of you.
Sebelum mengakhiri entri nie, mohon maaf terkasar bahasa dan terlancang bicara. Kenapa aku memilih blog ini untuk meluah? Kerana aku percaya mata pena ku lebih tajam dari lancang lidah mu.

No comments:

Post a Comment