Friday, August 21, 2009

Kenapa yul menulis???

Secara semulajadinya aku lahir sebagai seorang yang pendiam. Mesti ramai yang tak pecaya kan? Tapi inilah hakikatnya. Kat sekolah sejak dari darjah satu sampai la form five, aku memang tak banyak cakap. Cakap bila perlu jer and cakap dengan orang yang cloze dengan aku jer. Sampai guru kelas aku pun inform kat mak aku yang aku nie tak banyak cakap kat claz.

Then, sampai la satu hari aku kene masuk PLKN kat Kuala Kubu Bharu, Selangor. Kat kem tue memang kene banyak communicate dengan orang. Tambah-tambah plak semua pelatih dari negeri lain-lain. Then, banyak presentation kene buat and confident-self amat diperlukan. So, dari situ aku dah jadi berani becakap. Sebelum nie, aku cuma banyak menulis kat buku conteng. Tulis puisi…tulis cerpen…tulis kata-kata. Tulis macam-macam untuk hilangkan boring bila cikgu tak masuk claz. Selalunya kawan-kawan lain akan duduk menyembang kat satu port tapi aku lebih suka buat hal aku. Bila nak menyembang pun, kat area table aku jer.

Bila naik form 6, aku dah jadi yul yang baru. Form 6 aku jadi penolong ketua kelas yang sekepala Wadi. Wadi merangkap ketua kelas time tue. Memang hancur la enam Iltizam tue kitorang keje kan. Tapi time tue memang enjoy. Masa tue, aku tak pecaya pada bestfriend. I said, no bestfriend in this world. Tapi, aku cloze dengan Wadi and Din. Dan takdir tu memihak pada kami, sampai sekarang kami dapat universiti yang sama.

Tak lama lepas tue, aku rapat dengan Wong Sze Sze. Budak claz aku mix cina plus bisayak. Kitorang compete untuk paper ekonomi and geo. Sekarang dah lost contact dengan dia sebab dia dapat universiti yang lain. Tapi memang enjoy kawan dengan Sze Sze nie coz dia banyak bantu aku dalam pelajaran. Thankz Sze. And after that, aku tetibe cloze dengan tiga orang kat claz aku nie. Dorang la yang ubah segala-galanya. Amy, Ira and Juliet. Kitorang berempat getting on like sisters. But yang membezakan aku dengan dorang ialah social life. Aku still dengan prinsip aku. No clubbing. No smoking. And no drinking. Aku jadi tembok yang menghalang dorang dari benda-benda tue sume. But, yelah… kalau dah keinginan mengawal akal waras, yang tak elok pun nampak elok jer kan.

Penipuan demi penipuan. Pertelingkahan demi pertelingkahan. Bukan dengan aku tapi semua tu berlaku antara dorang bertiga sampai la yang menjadi rahsia tidak lagi mampu disembunyi dariku. Terbongkar semua cerita. Dan aku redha dengan ketentuan Tuhan. Sejak dari hari itu, aku dah tak pecaya pada bestfriend. So yulie pun focus kat STPM jer and nak apply university yang jauh dari dorang bertiga coz tak mau ingat kat kenangan yang terlalu pahit sangat. Terlalu pahit yang aku tak boleh ceritakan kat sini.

Pendekkan cerita, kat UUM nie aku just buat hal aku and tak cloze dengan sapa-sapa pada awalnya. Then kenal Emelia a.k.a Amy. Apa yang suprizenya, perangai Amy nie memang seketul perangai Amy kawan aku time form 6 tue. fav color.. fav sport.. and cara Amy nie…saling tak tumpah. Dua-dua Amy nie pun minat POOH. Lagilah aku tak bleh lupa kat si Amy Noor Safarina tue. Maybe takdela 100% sama but cukup untuk teringat kat sejarah form 6 dulu.

Semester tiga, aku pun interview untuk jadi ahli JPM. Alhamdulillah dapat. Pendekkan story, aku cloze dengan Zetty and Lian. Sekejap… tapi cukup aku hargai. Dan satu hari bila aku bangun, aku rasa aku lost dunia aku. Jadi aku buat blog sebagai cara nak luahkan perasaan aku. Coz aku tak tau nak share dengan sapa semua nie. Jadi dengan cara nie aku rasa aku jumpa apa yang aku nak. Tak perlu sakitkan hati sapa-sapa. Nak nangis pun, nangis jer la sorang-sorang then refresh balik.

Bila rasa diri terbuang, baru kita sedar sepi itu indah. Sepi itu meriah dah sepi itu membahagiakan. Bila kau ada seribu cerita tapi tak mampu diluah walau sepatah, baru kita sedar… hidup bukan sekadar belajar bersabar. Tapi hidup juga kena sentiasa sedar. Hidup kena sentiasa ada banyak plan. Plan A… Plan B…Plan C and so on. Dan plan aku…..????

Aku memilih untuk menulis. Menulis cerita itu dan ini. Selagi jari ini cukup bilangannya dan selagi hati ini tak terisi. Selagi hati ini puas dengan cara ini. Selagi ada yang sudi membaca ceritaku.

Sayonara disana.

1 comment:

  1. teruskn menulis anda pny bakat,friend will come and go,but if u find a true friends,dont ever let himor her go.... just be ur self ok.true friend are hard to find.take care ok...........

    ReplyDelete