Friday, August 28, 2009

medley kata si hati

Bila terasa rindu, sebutla aku. Bila terasa pilu, panggil la aku. Bila terasa sayu, dengarla aku. Itu yang aku mahu. Yang terbaik dalam semua. Membuat kau mengerti terlalu payah. Dan terkadang aku terasa penat. Kata dia, ‘adakah kau pasti penantianmu ini berbaloi’. Lagi kata dia ‘dimana hujungnya?’. Jawapan aku, aku tak pasti. Yang pasti, takdir itu dihujung usaha kita. Dan aku berusaha mencari hujung takdir itu.

Sesaat membuat aku terasa hilang. Dalam kekeliruan. Dalam seribu pertanyaan. Dalam seribu harapan dan keinginan. Penantian. Bukan sekadar satu penyiksaan tapi penantian juga satu tangisan. Kata seorang pujangga, perasaan sering mengelirukan kita tapi hati tak boleh ditipu. Tapi, apa pula kata hatiku??? Yes, rindu. Mahu. Dan perlu. Ya, aku rindu kamu. Aku mahu kamu. Dan aku perlu kamu. Itu kata hatiku. Kata hati mu? Kata hati mu sesuatu yang selalu mendera aku untuk membacanya. Untuk mengertinya.

Embun dipagi buta menebarkan bau basah. Detik demi detik. Ini kah saat aku pergi??? Kata kan iya jika aku siksa kamu. Kata kan tidak jika aku sebahagian dari kamu.

Ku punya rasa tak terungkap kan. Hanya sebuah memori membuat aku tegar. Apakah ku amat bererti dimata engkau?? Ku merasa sepi aku sendiri. Beribu senandung yang ku nyanyikan. Kata termanis hanya untuk kamu. Dan ku masih merindukan mu. Namun kau hilang…

Ku pernah menyendiri. Disini waktu terasa sepi. Walaupun bibir penuh gelak tawa.
Ku mencari. Ku mencari apakah salahku. Kau buat ku termenung seorangan. Ku megerti ku fahami keputusan diri. Permintaan terakhir ku jangan kau lafazkan selamat tinggal.

Bintang terlihat terang saat dirimu datang. Cinta yang dulu hilang kini kembali pulang. Lihat la ia mula bernyanyi cuba merangkai mimpi. Cinta yang dulu pergi kini datang kembali. Mahligai yang sejati ku rasa aku cinta lagi. Sudah la. Jangan menangis lagi. Dengarla kekasih. Aku di sini. Sudah la. Lupakan masa lalu. Ku bersama mu. Malam telah berganti. Ku lihat sempurna bentuk bulan. Aku telah cuba berdiri tegar menunggu mu. Cerita tentang bintang yang sangat ku sayang.

No comments:

Post a Comment