Wednesday, December 2, 2009

Aku di sini


Mengenang kembali setiap yang manis, terasa tak terduga yang pahit kini terpaksa dilalui. Bila segalanya nampak begitu indah, tidak kita bersedia untuk derita. What I’m talking about?

Sekarang nie tengah kat rumah. Takda buat ape. But, cuti kali nie terasa agak pantas. Sedangkan aku mahu ia lambat berlalu. Ingin terus disini. Walaupun terkadang rindu pada kawan-kawan disana.

Baru-baru nie, aku keluar dengan Gja, Suer, Kasmah and surprise for me…Aida juga disini. Dah lama pindah kat Kota Kinabalu, tetiba dia cuti seminggu kat sini. Bila jumpa Aida, baru la aku sedar betapa aku rindu. Hah! Menyembang kat bakery shop. Masa tu tengah tunggu Gja and Suer solat kat masjid. Suka menyembang dengan Aida. Dia mudah ketawa. Kasmah said, ‘yul tetap yul…’ and Aida menambah, ‘yah.’ Ok. Suka hati kamu berdua la. Aku tidak mudah berubah. Tapi bukan bermakna tidak akan berubah. Cuma aku senang begini.

Teringat plak kat Dolly. Dia pernah cakap, ‘Kalau saya pegi Tawau, boleh la jumpa kamu.’ Dan aku menggeleng laju tanda tidak setuju. Dengan selamba Dolly memberi respon, ‘Tampar…’ Aku plak menyenyum. ‘Boleh la saya pergi rumah kamu.’ Lagi aku menggeleng. ‘Tampar…’ Aku terus ketawa.

Teringat kawan-kawan semua nie, buat aku tergelak sendiri. Masa tengah makan kat gerai ABC, Suer plak said something, ‘Macam ndak percaya plak yul mau join kita hari nie kan?’ Dan Kasmah membalas, ‘Iya bah.’ Ohw hooo. Ok. Memang dari dulu lagi aku macam nie kan. So, tak perlu pura-pura hairan k.

Dari zaman sekolah dulu sampai la dah masuk zaman senja Universiti, aku masih macam dulu. Selalu dingin. Kalau rasa tak senang, lebih memilih diam dari bersuara. Tapi, once aku rasa selesa, aku suka bergurau.

Friends. Kita akan kekal berkawan sampai bila-bila. Sebab aku masih ingat tragedy 5 September itu. Kamu masih disisi memberi Iltizam. Aku takkan lupa pada kata-kataku pada Wadi dan Gja. ‘Kalau satu hari nanti aku berjaya, aku ndakkan lupa kamu.’ Mungkin sudah tiga tahun. Mungkin kamu juga lupa. Tapi hati ini tak pernah ingkar walau aku diam dan membisu. Bukan bermakna dihati tiada kamu.

No comments:

Post a Comment