Monday, December 28, 2009

bukan tak sudi


Hari nie mengasingkan gambar-gambar yang tidak ingin dilihat lagi ke dalam folder lain. Opss! Masih perlu waktu untuk buat-buat tidak tahu. Lepas tue, meng-copy plak gambar yang ingin diberi kepada seseorang ke satu lagi folder lain. Janji yang sudah sekian lama. Harus ditunaikan segera.

Ada satu perkara yang ingin aku kongsi. Agak segan tapi takpa la since aku pun tak tau siapa yang akan membaca ini. Somebody mengajak bertunang. Aku menganggap perkara nie tak serius langsung. Mungkin sebab aku masih tidak boleh menerima dia. Walaupun si dia tue, serius high-level. Teringat masa on call semalam. Dia sibuk nak becakap dengan mak aku. Gila ker apa?

Jujur aku cakap, macam nak menerima. Sebab aku dan si dia yang lagi satu tue… perlu kah aku bagitau kat sini? Teka la sendiri. Syukur akal waras masih menguasai.

Masih banyak parut luka yang belum sembuh. Semester lepas adalah tempoh kemuncak dimana aku betul-betul diuji dari setiap perhubungan. Pemergian keluarga ke alam yang kekal abadi masih terasa kesedihannya. Dan belum sempat kesedihan itu terpadam, aku diuji lagi oleh insan yang bernama teman-teman. Terkejut lagi dengan berita lain. Hampir aku menyalahkan takdir. Kenapa aku harus diuji pada waktu aku masih dalam ujianNya yang lain. Sekali lagi aku berada dalam kecelaruan hubungan cinta. Hampir terjerat mujur tidak terlalu lewat untuk aku sedar. Hati ini masih miliknya sebab rindu aku ada bayangnya.

Sekarang nie, sudah tidak ada perkara yang lebih penting untuk aku fikirkan selain study dan family. Love? Maybe later. Jika bukan jodoh kita, terima la dengan tabah. Pasti yang terbaik menjadi milik kita.

Friends? Berkawan biarla beribu tapi limitkan pergaulan. Aku akan menjadi yang terbaik walaupun aku bukan la kawan baik kepada sesiapa. Mencari teman sejati bukan la mudah. Ada orang kata, ‘Kalau nak tau dengan siapa kita berkawan, lihatlah dirinya saat kamu bersama dalam tekanan dan ketegangan.’ Dan baru la aku sedar tidak semuanya yang bersamaku adalah teman. Mungkin ada antaranya beban yang datang mengambil kesempatan. Tapi aku mengharapkan aku sentiasa bersama mereka yang menemani aku hingga ke hujung jalan.

Yang terbaik pasti akan mendapat yang terbaik di setiap akhir garisan. Semuanya bergantung kepada nawaitu kita. Hati kita. Dan bagaimana kita mencorakkan cerita ini.

Untuk ceritaku diepisode kali ini, aku masih belum bersedia menjadi tunang kepada sesiapa. Masih terlalu banyak yang belum ku persiapkan. Dan aku tidak bersedia memikirkan perkara ini. Aku mengharapkan keputusan ini dihormati dan ku mohon dimengerti.

Jika kau masih mengatakan aku selalu lari dari soalan, aku cuma ingin menjelaskan aku tidak punya jawapan yang terbaik dan aku tidak ada kekuatan untuk berdiri seiringan dengan kau seperti yang kau impikan. Mungkin aku tidak mampu melihat mimpi yang kau lakar. Maaf.

No comments:

Post a Comment