Wednesday, December 2, 2009

aku mengaku, ku akui

Aku kat rumah sekarang nie. Rasa macam nak menulis but tak tau nak tulis ape. Macam cuti sem lepas, aku tulis jurnal. About friendship tapi takleh dikongsi untuk tatapan umum coz…um! Ok, hope you got it.

Terasa nak tulis cerpen. About what? About Love story. Ada la kawan aku yang sorang nie cerita tentang kisah dia kat aku at satu malam tue. Sangat menarik untuk diabadikan dalam bentuk karya tapi dia macam tak setuju. Aku pun jarang menulis cerpen tentang cinta. Seingat aku, baru sekali. Yang banyak aku tulis tentang persahabatan. Pelik kan? Orang yang takda sahabat suka menulis tentang persahabatan.

Macam Kak Fina. Sorry to Kak Fina kalau terbaca entri nie. Bukan mengumpat but just nak share pendapat dengan semua readers.

Jujur dengan seikhlas hati, aku suka membaca blog Kak Fina. Dulu, tak tau pun dia ada blog. And bila aku dah kerap mencapap kat blog, aku pun start baca blog insan-insan yang aku kenal. Macam Kak Fina and Trexx. Tapi ada jugak blog yang aku tak bukak even aku kenal siapa penulisnya. With a reason. =p

Trexx adalah orang yang bertanggungjawab memperkenalkan dunia blog pada aku. So, aku dengan sorang member tu pun create satu blog atas nama kitorang and promote kat white board JPMDPP. Lepas tue, Kak Fina pun tulis gak url blog dia. Start la baca. And kalau tak baca blog dia, memang tak sangka yang tulis tu Kak Fina. Kalau aku tak kenal Kak Fina, aku akan imagine that writer seorang yang banyak mulut macam murai. Seorang yang suka menyembang itu dan ini.

Tapi hakikatnya, Kak Fina seorang yang agak pendiam. Buat hal sendiri. Cakap bila perlu. Tapi yang menariknya, bila dia buat something, dia tunjuk yang dia komited. Contohnya masa kat Sedim. Kat BAKSIS Pahang. And elses. Owh ok. Mesti terkejut kan? Yes. Aku seorang yang take-note. Sebab aku tidak mahu tersilap menduga lagi. Dan yes. Aku seorang yang particular. Sebab aku suka melihat dan menilai.

Pengakuan jujur. Aku juga pernah tersilap duga dengan Kak Fina. Masa first sem jadi JPMDPP, kerja dia asyik mengadap labtop. Time tue tak tau lagi apa yang dia duk buat mengadap labtop lama berjam-jam nieh. Kadang-kadang aku pun boring tengok dia. Pernah tercakap dalam hati, ‘Ndak penat kah orang nieh on-line lama-lama?’

And pendekkan story. Something happened. Dan aku mula mendekati satu persatu mereka-mereka yang pernah aku kurang suka. Menilai mereka setiap satu. Ok. Ini pun kira pengakuan jujur jugak sebab aku menyiasat dalam diam.

Dan aku dapati, mereka-mereka tidak la seteruk yang pernah aku fikirkan. Cuma mereka tidak sempurna. Aku juga begitu. Dan sejak dari itu, aku mendengar nasihat Dolly. Dolly pernah cakap, ‘Yul, kamu berdoa la supaya hati kamu dijauhkan dari sifat benci.’ Still ingat ayat tue.

Don’t judge a book by its cover! Kita tak kenal, maka kita takkan tau apa yang kita suka dan apa yang tidak. Semester lepas aku belajar sesuatu dari sesuatu. Aku mendekatkan diri dengan semua. Aku cuba fahami Ira dan Nadia. Antara adik bongsu dalam JPPMDPP. Siapa sangka dalam diam dorang ada menyimpan sesuatu. Siapa sangka mereka mula terasa kecil. Aku tidak sedar akan itu. Mungkin sebagai kakak-kakak (Senior dalam JPMDPP), mereka juga tidak sedar. Dan saat aku sedar, semuanya agak terlambat.

Stop pointing fingers! Bila kita sudah mencipta konflik diantara satu sama lain, kita akan membawa konflik itu ke situasi yang lain. Dalam tidak sedar, salah yang kecil dibesarkan. Yang besar apatah lagi.

Bila kita tidak membuka ruang dan peluang untuk kemaafan dimana ia sepatutnya menjadi pintu permulaan, semuanya akan berakhir dengan persengketaan.

Yang aku paling kesali, namaku turut digunapakai menjadi bahan cerita. Sakit hati bila tidak dapat menjelaskan apa yang sepatutnya dan tidak diberi peluang untuk membela diri. Dan pilihan yang terbaik adalah berdiam diri sebab ku kira mereka masih tidak terbuka untuk mendengar.

Semester lepas, aku banyak berbincang dengan orang-orang tertentu. Thanks a lot kepada dua orang nie. Kak Yunes and Dolly! Siapa sangka mereka individu yang aku tak berapa nak pandang menjadi penunjuk jalan tika aku dalam kebuntuan. Masalah study, masalah projek dan hampir semua yang terbeban dibahuku terasa ada yang sudi berkongsi. Tika aku merasakan semua benda kelihatan hilang, kulihat masa depan masih ada!

Dan kalau tidak Tuhan mengujiku itu dan ini, tidak la aku mengenal siapa kawan dan siapa beban! Tidak akan aku menulis seperti ini. Tidak akan kawan-kawan tahu hatiku juga ampuh walau tampak lasak dari segi fizikalnya. Semuanya berlaku dengan bersebab! Dan aku semakin terasa tenang begini.

Difasa permulaan aku merangkak dengan sakit. Aku mengharapkan sesuatu yang lama aku mimpikan kerana itu mahuku. Tapi Tuhan memberi apa yang lebih aku perlu. Jika saja aku tidak teguh, aku menjerit dan memprotes sepuas hatiku. Namun aku belajar menerima dan menerima. Perlahan-lahan aku membuka hati. Semuanya perlu berubah dan sudah berubah. Cuma aku yang tidak. Dan aku agak terkapai-kapai. Lalu ada satu sinar kecil, dan aku mula menarik nafas gembira. Kini aku ketawa dalam damai dan seikhlas doa.=)


No comments:

Post a Comment