Monday, December 28, 2009

congratz Dolly!


Aku dengan Dolly bet nak dapat hadiah kalau result dapat dekan. Tapi kami dah turunkan sikit cabaran ke PMS 3.3. Dan Alhamdulillah Dolly berjaya! Walaupun aku tak capai matlamat tue, tapi aku tetap bersyukur coz pointer naik sem nie setelah jatuh menjunam di sem lepas. Hanya sedikit sahaja lagi untuk mencapai misi mendapatkan hadiah daripada Dolly tapi mungkin bukan rezeki. Kecewa jugak but merenung kembali kesilapan sem lepas, mungkin ada baiknya Tuhan ‘menegur’ aku dengan kekalahan ini.

Apapun, maintain PMK above 3 setiap semester adalah yang lebih penting buat aku yang mempelajari ilmu yang tidak pernah ku cintai sepenuhnya ini. Daripada langsung tak suka dengan dunia IT, aku sudah mula jinak dengan bidang yang kian mencipta revolusi pada dunia. Tidak juga membenci bidang IT tapi masih dalam tempoh untuk mencari keselesaan sepenuhnya dalam bidang ini. Yang paling membanggakan, aku tidak fail dalam subjek programming yang di anggap killer oleh kebanyakan pelajar IT. Syukur aku masih mampu kekal di zon selesa.

Kepada Dolly, aku tersenyum lebar bila membaca mesejnya menyampaikan berita gembira itu. Aku bangga punya kawan yang berjaya menyahut setiap cabaran dari aku dengan jayanya. Aku bangga kerana doaku untuk kejayaanmu dimakbulkan Tuhan. Aku ingin mencari perkataan yang lebih baik dari sekadar ucapan ‘Tahniah’ untuk menggambarkan betapa aku juga gembira di atas kejayaanmu.

Sekarang tengah fikir nak bagi hadiah apa untuk dia sebagai ganjaran. Tak berapa tau sangat Dolly gemar pada apa. But promise is promise. Pasti akan di tunaikan.

Bila ingat Dolly dapat capai misi kami, aku terfikir alangkah bestnya kalau aku juga dapat capai matlamat tue. Bukan hadiah yang aku kejarkan tapi menebus kesilapan. Result exam kali nie agak memuaskan cuma seharusnya aku lompat lebih jauh daripada apa yang aku dapat. Tapi mungkin kecuaian aku sebagai pelajar dan kealpaan aku sebagai hambaNya menjadikan aku ‘separuh menang’. Macam yang aku cakap tadi, mungkin inilah caranya Tuhan hendak ‘menegur’ aku dari terus leka.

Lafaz istigfar untuk menyedarkan aku dari mimpi dan syukur di atas setiap kurniaan Tuhan. Sebab penyesalan tidak harus ada dihujung setiap keputusan. Cuma keinsafan dan pembetulan. Kerana jika kita melakukan kesilapan dan tidak membetulkannya, bermakna kita telah melakukan satu lagi kesilapan.

Kepada Dolly sekali lagi, keep going! Proud with you. Setelah apa yang aku lalui sem lepas, ini adalah anugerah yang berharga buat aku. Thanks coz memberi semangat.
Bait lirik ini khas buat kamu Dolly;





Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur dilembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan tika aku diuji dengan dugaan
Saat ku kehilangan keyakinan kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmatNya mengatasi segala

Menitis air mataku keharuan kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan hati yang dahulu keresahan
Cinta yang semakin kesamaran kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan dengan restu kasihMu oh Tuhan

Titisan airmata menyubur cinta dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu damainya hati yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh dihati ini dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekatiNya tika diri dalam kebuntuan
Betapa aku menghargai kejujuran yang kau beri
Mengajak ku mengenal erti cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian selain rahmat kasihmu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan sekeping hati seorang insan
Bernama teman

No comments:

Post a Comment