Monday, December 28, 2009

i'm not outing just for nothing


Ketika aku menulis entri nie, aku berada kat bilik. Beberapa minit sahaja lagi akan bertukar tarikh ke 7 hb Desember. Baru selesai membasuh muka tapi mata still tak ngantuk coz siang tadi tidur lama sangat. Dua hari nie tak berapa sihat. Demam selesema. Cuaca tak berapa ok kot.
Tadi tengok drama kat Astro Prima yang bertajuk ‘Denai Berbisik’. Tersentuh jugak la meninguk cerita tue sampai menitis sikit airmata. Suka dengan muzik latar dia. Sangat menyedihkan.

Minggu nie takda buat apa sangat. Lagipun, siapa yang tak kenal Yulie si anti-outing. Too much la gelaran nie. Teringat kat Wadi. Masa tu keluar bertiga dengan kawan dia. Bukan maen lagi dia introduce aku dengan kawan dia tue, ‘Ni la Yulie. Kawan ku satu sekolah dulu. Dia nie malas betul mau bejalan. Kata kan la kau suruh dia p beli jarum di bandar, jarum sak dia beli tue. Pastu dia balek.’ Ketawa la mereka berdua mengenakan aku si gadis tunggal kat dalam kereta ketika itu. So, malas mau melayan.

Kadang-kadang aku terfikir jugak tentang teguran diorang tue. Sampai la mak aku sendiri pun pernah ‘sound’. Alasan mak aku, nanti kawan-kawan aku cakap aku sombong. Well, actually bukan macam tue. Lagipun untuk apalah aku nak menyombong. No point la.
Pertama, aku rasa bila dah outing dengan kawan-kawan aku rasa letih sangat bila dah balik rumah. Maklumlah, diorang kalau keluar mesti tawaf satu Tawau nie. Kedua, kalau aku rasa takda tujuan, aku memang tak suka keluar. Ketiga, aku rasa aku bukan kawan yang bagus untuk diajak keluar bersama. Banyak benda yang aku tak reti. Duduk rumah tengok TV lagi bagus. =).

Tapi, ada time yang aku suka keluar. Contohnya, nak pergi mandi manda kat sungai, nak pergi jalan kat ladang-ladang, jalan kat tepi laut and so on. Something like that la. Ok la tu kan. Bukan la berkurung sangat.

Bila orang cakap aku nie jarang keluar, aku ter-imagine diri aku seorang yang lemah lembut, duduk rumah masak and kemas rumah, pakai kain batik, and bila nak keluar tutup kepala dengan penuh kesopanan dan kesusilaan. HellOoo. Alangkah bertuahnya ibu yang mengandung jika aku begitu. But sad to say I’m not.

Si Yulie yang anda-anda tidak kenal bila kat rumah memang la kemas rumah tapi bukan dengan memakai kain batik tapi berseluar pendek. Kerjanya memang ada la masak sikit-sikit tapi paling terer masak air. Bila rumah dah kemas, dia akan mandi pastu breakfirst dengan ala kadarnya. Then akan tengok rancangan fevretnya macam Amazing Race, Biggest Loser, CSI, Iron Chef and bla bla bla sampai mengantuk.

Dah faham sekarang? Masa sem lepas, banyak kali jugak keluar dengan kawan-kawan. Mungkin sebab aku rasa nak free kan mind aku. Nak release tension dan cuba untuk berubah menjadi yang terbaik untuk kawan-kawan.

No comments:

Post a Comment