Wednesday, December 2, 2009

Ke hujung aku rindu


Almost 2 am. 22 hb November. Tengah kat rumah. Cuti final sem. Nothing much to do actually. So, I wrote this to my readers.

Thanks friend,
Tiada perkataan yang mampu aku ukir untuk menggambarkan betapa aku terasa sempurna kini. Memberi aku semangat dan tak pernah penat mendengar setiap luahan. Disana, aku hanya ada kamu. Yang pasti aku perlu selalu.

Terasa rindu untuk keluar bersama lagi. Makan together. Dolly, Amy, Kak Dayah, Kak Fina, Cuya dan kadang-kadang ada Intan dan Trexx. Rindu kamu. Rindu Dolly yang paling. Rindu mendengar setiap kesengalannya. Kepoyoannya. Dan yang paling rindu, gurauan kita semua. Buat aku tertawa. Riang dan kembali senyum.

Malam sebelum Amy balik kampung, aku dan Amy menyembang panjang. Sampai pukul 4 am. Tapi, aku tidur pukul 5 am. Nescafe punya pasal. Kami menyembang pasal banyak benda. Pasal zaman kecik-kecik dulu. Zaman Amy kat sekolah dia. Family and elses. Sebagai akibatnya, aku tak sempat jumpa Amy sebelum dia balik kampung untuk bercuti. Padan muka aku.

Then, malam last aku kat DPP SME Bank, aku tidur kat bilik Dolly sebab nak study kat situ. Rasa tak boleh focus bila duduk study sorang-sorang kat bilik dalam keadaan yang sunyi tahap gaban. Si Dolly siap beli nasi lemak plus bihun lagi. Tak tau la apa motifnya. Penyuntik semangat la tu kunun. Tapi sebelum aku makan nasi lemak tu, aku cakap ‘Lepas makan nasi lemak ni kalau saya mengantuk, siap la kamu.’ Dolly hanya terus menyantap. Yang aku ni pun satu, orang dah bagi, bedal jer la. Banyak bunyik plak.

Aku sibuk study, dia sibuk main game kat Facebook. Sekali-sekala, terdengar dia tegelak. Sengal betul laa. Then lepas tu, aku stop kejap coz sesi begayuttt. Shhhh. Sambung study balik. Dah habis study, menyembang plak dengan Dolly. Tentang satu perkara. Hampir aku menitis air mata tapi tega aku menahan. Thanks Dolly.

Aku semakin mengerti dan semakin tabah menahan emosi. Aku percaya. Thanks.
19 hb malam, aku, Dolly, Nadie dan adik aku Yusri bertolak ke KL. Dalam bas tue, Dolly dan Nadie duduk together. Aku dengan Yusri. Sampai kat Puduraya dalam pukul 6.30 pagi. Lepak kat sana sampai pukul 7.45 am.

Pastu kitorang beli tiket nak naik LRT. Aku, Nadie and Yusri nak ke stesen Masjid Jamek. Dolly nak ke Pandan Indah. So, tak satu LRT dengan Dolly. Bila naik tinggkat atas nak tunggu LRT, nampak Dolly kat seberang. Lambai. Cehh, tiba-tiba rasa sayu sikit nieh. Tak tau kenape. Takde dah kawan aku yang menyengal tiap-tiap hari.

Dolly sanggup beli tiket balik KL 19 hb walaupun exam dia habis 17 hb. Terharu jugak tuh. Well, maybe Dolly just nak tangguhkan masa since takde apa nak buat kat KL but however I still appreciate it.

Kawan-kawan. Yah, aku akan menyebut kawan-kawan yang membawa maksud lebih dari satu. Sebab aku tak mau lagi orang cakap kawan aku hanya seorang. Since Dolly membaca entri ‘Ku biar Kalam bicara… Ku biar Pena menulis’, dan mengiyakan pernyataan Wadi. Baiklah, aku akan belajar dari kesilapan. Walaupun aku tak sedar itu.

Cuti kali nie mungkin lebih bermakna. Dan aku akan pulang dengan nafas yang baru. Tidak lagi seperti semester lepas. Aku akan pulang dengan penantian yang benar. Kerana kata-kata Dolly pada malam itu, terngiang-ngiang dibenakku. Benarkah akan begitu? Tapi, cukup la. Tidak mahu berulang lagi. Tidak mungkin aku lupa walaupun sudah lama tersusun kemaafan. Biarkan yang pergi terus berlalu. Aku tidak yakin pada permulaan untuk yang kedua kali. Cukup!

Apa yang lebih aku impikan, adalah sebuah pertemuan yang mewangi dalam ingatan, lagenda sebuah kenangan kerana ke hujung aku rindu.

No comments:

Post a Comment