Monday, December 28, 2009

i miss you friend...Amy Noorsafarina


Ingat lagi tak aku pernah story kat entri yang bertajuk ‘Kenapa yul menulis?’??? Kat entri tue aku ada cerita pasal kawan aku yang tiga orang tue, Amy, Juliet dan Ira. Sejak persahabatan kami berantakan dan masing-masing ikut haluan masing-masing, kami tak contact satu sama lain. Kerana aku lari dari kecewa itu. Tapi mungkin Tuhan masih mahu kenangan mereka singgah dilubuk ingatan membuatkan aku dalam kerinduan. Juliet telah berjaya mendapatkan number phone aku. Dan hampir dua tahun kemudian, melalui Syarifah aku dapat menjejaki Ira. Sekarang Ira tengah sambung study. Yang sedihnya, aku dapat tahu dia sakit. Sakit yang seumur hidup untuk dia tanggung dan tak perlu aku cerita disini.

Sejak disemester satu, sebenarnya aku sudah mula mencari Amy. Kerana diantara Amy, Ira dan Juliet, aku lebih sayangkan Amy. Ada sesuatu dalam dirinya yang membuatkan aku pernah tekad untuk mengubah cara hidupnya.

Setiap kali jumpa ex-classmate, pasti aku akan bertanyakan Amy. Tapi mereka hanya menggeleng kepala tanda tidak tahu. Rasa kesal kerana tak jumpa dia sebelum ke menara gading nie.

Sehinggalah beberapa malam yang lepas, Amy muncul dalam mimpi aku. Dalam mimpi tu kami terserempak dekat stadium bola sepak berhampiran sekolah. Amy keluar dari sebuah van. Dan kami menyembang panjang. Berbual ceria seperti sengketa lama tidak pernah ada. Amy memberitahuku dia kini menjadi jurulatih pasukan bola jaring untuk sebuah sekolah yang ku tidak tahu namanya. Dalam mimpi tu jugak kami bertukar number phone. Gembiranya aku bukan kepalang.

Namun ia cuma mimpi. Hanya mimpi. Benarkah Amy jadi jurulatih sekarang? Jurulatih untuk sukan kegemarannya. Amy.. Amy. Di mana kau sekarang??? Lepas terjaga dari mimpi tue, semua kenangan dengan Amy tiba-tiba segar dalam ingatan. Seperti baru semalam. Amy yang juga sepertiku. Gemar warna merah dan number sepuluh. Amy yang bersamaku menjaringkan gol kemenangan dalam perlawanan futsal dengan pasukan Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Apas. Masa tue, aku dengan Amy di posisi striker.

Amy merupakan kapten pasukan bola jaring sekolah. Kecemerlangannya menyebabkan dia terpilih mewakili Sabah ke peringkat kebangsaan.

Amy yang gemar dengan kartun POOH. Amy yang nakal tapi baik hati. Amy yang melatah bila dicuit. Amy yang menyembunyikan banyak rahsia. Rahsia yang pernah menyebabkan mata ini basah.

Amy yang menyebabkan aku marah dan mengatakan, ‘No bestfriend in this world!’
Aku kah yang salah kerana gagal mempertahankan persahabatan kita??? Aku kah yang tidak memberikan kau peluang untuk memberi penjelasan. Masih bersisa kah cerita yang sepatutnya aku tahu antara kamu bertiga?? Kenapa aku tidak pernah berjaya keluar dari cerita itu. Sudah tiga tahun lebih. Apa makna sebenarnya ni?

Yang patah telah pun tumbuh. Yang hilang sudah pun berganti. Namun ianya tetap tidak sama. Sebab aku masih rindu Amy Noorsafarina. My friend till the end.

No comments:

Post a Comment