Wednesday, June 2, 2010

Rafiza Shaira Roslan…You just like before

Dia kawan yang aku kenal masa form 3. Dia budak baru dalam kelas kami. Sebab family nya pindah ke Tawau. Kami panggil dia as Ira.

Antara pelajar pandai dalam kelas kami. Dia saingan subjek English. Tapi dia tak berapa minat Math. Kami jadi kawan semenjak hari itu.

Kawan. Kawan yang senyumannya ada lesung pipit. Kadang-kadang dia banyak berdiam. Buat apa yang patut sebagai pelajar. Sebagai anak barangkali.

Kami sama-sama ada impian. Sama-sama ada keinginan. Sama-sama ada harapan untuk dikejar. Kadang-kadang kami berlumba. Beberapa kali aku tewas dibelakangnya. Ira, ingat lagi masa kita dapat anugerah pelajar cemerlang kategori Sains Kemanusiaan? Masih ingat kedudukan kau? Lupa? Takpe, meh aku ingatkan. Kau tempat kedua, dan aku jatuh dibawah kedudukan kau. Dan jangan lupa orang yang tewaskan kita. Syarifah Nuraini Salim. Sha, ok kau menang.

Kita sama-sama sampai ke Enam Iltizam. Kau dengan Sha kawan baik. Bestfriend. Dan hanya aku yang tak suka kenal apa itu bestfriend. Ingat lagi aku pernah cakap kat kau, ‘No bestfriend in this world!’.

Ingat lagi 1 April 2006? Ingat lagi tarikh permulaan yang menyebabkan Enam Iltizam hilang pelajar bernama Rafiza Syaira? Tarikh tu jugak yang menyebabkan kami tiba-tiba dikejutkan dengan berita Sha berhenti belajar dan sambung belajar kat tempat lain.

Masa aku call Sha, dia dah nak bertolak. Masa tu aku rasa macam nak nangis tapi Sha cakap itu jalan dia. Itu takdir dia. Aku ingat lagi keesokan paginya masa nak masuk kelas, aku rasa macam nak pitam. Lepas tue Lim Chew Ha cakap, muka aku nampak pucat.

Kau plakkkk, sedihnya kalau nak ingat. Kau start ponteng kelas. Kau start hilang focus. No more Ira & Sha. Kau bukan lagi saingan aku. Aku rasa aku bertanding sorang-sorang. Aku pernah buat tak layan kau sebab aku tak suka keputusan yang kau buat. Aku ingat lagi Din pernah suarakan rasa kecewa dia jugak.

Dan akhirnya tarikh STPM tu berlangsung tanpa kau dan Sha. Meja kamu berdua ada kertas soalan tapi takda penghuni dan dikira Tarik Diri.

Hari demi hari yang berlalu menjadikan kita manusia yang lain. Sha dengan jalan dia. Kau hilang entah ke mana. Dan aku tiada di Tawau dengan sebab yang semua tahu. Dengan sebab cita-cita kita dulu.

Sepanjang aku di UUM, aku masih berhubung dengan Sha. Setidak-tidaknya aku lega dengan cara baru dia. Yalah, banyak lagi cara nak berjaya dalam hidup ni kan. Bukan dengan hanya perlu menginjakkan kaki ke Universiti. Hidup ini pun tentang membuat pilihan. Dan itu pilihan Sha. Tapi aku tak tau jalan mana yang kau dah pilih.

Puas aku cari kau. Puas dan akhirnya jumpa jugak. Aku dapat tau kau menyorok dari aku. Sampai hati kau. Dan aku rasa aku pernah tulis entri tentang kau cuma tak ingat ditajuk yang mana.

Terima kasih sebab sudi berbual panjang dengan aku tempoh hari. Nasihat kau tentang kekeliruan aku pasal kerjaya dan masa depan, InsyaAllah aku akan ingat. Nasihat kau tentang pasangan hidup tu punn, hee (n_n) InsyaAllah aku akan ingat jugak.

Sekarang aku dah tau yang kau pun tengah further study. Setelah sekian lama. Setelah aku dengar macam-macam cerita. Sekarang kita boleh senyum.

Sehingga detik ini aku akui, aku masih dikedudukan belakang kau dan Sha. Kau kata aku bertuah sebab aku dapat sampai ke tahap degree. Itu kata-kata kau. Sekarang biar aku pulak yang berkata. Mungkin yah. Aku mendahului kamu berdua dari segi itu. Hanya dari segi itu. Dan kamu berdua masih mendahului aku dalam erti makna hidup. Aku belajar semua ini mungkin dari cerita kamu. Cerita kita.

Sha pun dah kawin. Dengar-dengar imej dia pun dah lain sekarang. Tak pernah lagi jumpa dia face-to-face sejak dia lepas kawin. Sama la jugak dengan kau. Tapi yang pasti, you just like before atau mungkin lebih sedikit dari yang aku kenal masa first time kau masuk kelas Tingkatan 3 Dinamik.

p/s Kepada semua pembaca. Thanks sebab baca. Ini sebahagian dari cerita aku. Part yang aku tak boleh lupa. Part yang semua budak Iltizam tahu. -----<-(@

No comments:

Post a Comment